פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
רשות החשמל אישרה את הסכם הפשרה עם מצרים
22/10/2019 19:12

חברת החשמל תקבל 51 מיליון שקל על חשבון הציבור, בנימוק של החזר הוצאות משפט ■ בפרשת קרטל החשמל סירבה הרשות להכיר לחברת החשמל בהוצאות משפט

 רשות החשמל אישרה את הסכם הפשרה בין חברת החשמל למצרים, במסגרתו תקבל חברת החשמל 500 מיליון דולר על פני שמונה שנים וחצי. מסכום זה תקבל חברת החשמל 51 מיליון שקל בנימוק של החזר הוצאות משפט. שאר הסכום יועבר לציבור באמצעות הורדת תעריף החשמל. הרשות הוציאה לשימוע ציבורי את עמדתה בנושא. הפשרה עוסקת בפיצוי שהגיע לחברת החשמל מחברות מצריות בגין הפסקת אספקת הגז ממצרים לישראל בשנים 2013-2011, מה שחייב את החברה לרכוש דלק יקר יותר. פסק בוררות בינלאומי קבע כי הפיצוי הראוי הוא 1.76 מיליארד דולר. מצרים סירבה לשלמו והצדדים קיימו דיונים שהסתיימו ביוני 2019 בפשרה. כניסתו לתוקף של הסכם הפשרה מותנה באישור רשות החשמל.

 
רשות החשמל ציינה כי היא סבורה שהליך קבלת ההחלטות בדירקטוריון חברת החשמל נעשה כדין ועומד במבחני שיקול דעת עסקי. "היות שהנזק שספגה רשות החשמל גולם במלואו בתעריף החשמל, סכום הפשרה שהחברה תקבל צריך לחזור במלואו לצרכנים, למעט הוצאות המשפט שהוציאה החברה בגין ההליך שניהלה", ציינה הרשות. בשימוע אין הסבר מדוע הרשות מצאה לנכון להחזיר לחברת החשמל את הוצאות המשפט הייחודיות לפרשה, בעוד שבאחרונה, בפשרת קרטל החשמל סירבה לאשר לה החזר הוצאות משפט. הרשות טענה כי הדיונים המשפטיים בפרשת הקרטל הם חלק מהתשלום שממילא מוכר לחברת החשמל בגין הליכים משפטיים שונים. לא ברור כיצד הגיעה הרשות לסכום הגבוה והאם לא ראוי לקזז חלק ממנו, כיוון שחלק מהמהלכים מול מצרים ממילא מוכרים לחברת החשמל בתעריף.
 
רשות החשמל לא פירטה גם את העלויות הריאליות של ההסכם. אולם בהודעה קודמת שלה ציינה כי בהיוון מתברר שהוויתור של חברת חשמל היה הרבה יותר גבוה מ-1.26 מיליארד דולר. חברת החשמל (הציבור) תקבל 350 מיליון דולר מתוך 2.3 מיליארד דולר שנפסקו לטובתה.
 
דה מרקר | אורה קורן | 11.10.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy