פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הפיתוח הישראלי שיקרר את הבית בעזרת השמש
01/11/2019 14:39

חברת סולקולד הישראלית פיתחה חומר שממיר את הקרינה הסולארית שנפלטת מהשמש לקור ■ ואולם שורה של קשיים טכניים ומסחריים עומדת בדרך להפיכתה של ההמצאה למוצר מסחרי ■ חברות וחוקרים נוספים בעולם עובדים על פיתוחים דומים בתחום.

מזגנים עומדים ליהפך לאחת הבעיות הגדולות של האנושות המתמודדת עם משבר האקלים. ככל שהעולם מתחמם, כך יותר אנשים מצטיידים במערכות מיזוג אוויר, שצורכות חשמל מזהם ומחממות את האוויר שסביב הבניין — מה שמגביר את ההתחממות הגלובלית וחוזר חלילה. מספר המזגנים בעולם צפוי לזנק מ–1.6 מיליארד ב–1990 ל–5.6 מיליארד עד 2050, לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, כאשר חלק ניכר מהגידול יהיה במדינות כמו סין והודו.

פריצות דרך טכנולוגיות — כולל בישראל — שואפות לשבור את המעגל הזה כבר בשנים הקרובות. חומרים וטכנולוגיות חדשות המבוססות על עקרונות פיזיקליים, מסוגלים להמיר את חום השמש הלוהט לקור, וכך להביא לקירור של בניינים ועצמים אחרים. כלומר, עד כמה שזה נשמע דמיוני, ככל שהשמש חזקה יותר — כך החומרים האלה הופכים לקרירים יותר.
 
חברת סולקולד (SolCold) מנס ציונה עובדת על פיתוח חומר ציפוי מיוחד המבוסס על ננו־חלקיקים המסוגל לקרר באמצעות אור השמש. הודות לתצורה ולסוג החומר שפותח בחברה, הוא מסוגל לקלוט קרינה סולארית שמגיעה מהשמש, ולפלוט בחזרה את אותה הקרינה בתדרים גבוהים יותר. קרינה בתדר גבוה יותר היא גם בעלת אנרגיה גבוהה יותר. לפיכך, מאחר שהחומר פולט אנרגיה גבוהה יותר ממה שקלט, הוא גם מאבד בתהליך זה את הטמפרטורה שלו. התוצאה היא שהוא מתקרר ביחס לטמפרטורה של הסביבה. ירון שנהב, מייסד שותף ומנכ"ל סולקולד, מסביר כי כאשר הסביבה חמה מאוד, מעל 40 מעלות, החומרים עצמם מסוגלים להגיע עד ל–18 מעלות מתחת לטמפרטורת הסביבה. "זה התרחיש האופטימלי מבחינתנו", הוא אומר. התקררות החומר גורמת בהתאם להתקררות מסוימת של העצם שאותו הוא מצפה, אם זה בניין או מכונית. עם זאת, בפועל ישנם כמה גורמים שמשפיעים על התפשטות הקירור לתוך הרכב או הבית, כמו המרחק מהחומר לחלק הפנימי, איכות הבידוד, ואם החלונות סגורים או פתוחים. "ניתן להגיע לירידה של 5–10 מעלות בחלל הפנימי הקרוב", אומר שנהב.
 
ומה יקרה בחורף, כשאף אחד לא רוצה שהבית יתקרר מעצמו? שנהב מסביר שהטכנולוגיה של סולקולד תלויה בטמפרטורת הסביבה — כך שבחורף, אפילו בתנאי שמש מלאה, החומר כמעט שלא יתקרר.
 
דה מרקר | שגיא כהן | 27.10.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy