פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
מהפכת הרכב החשמלי: מה עושות מדינות בעולם למען עתיד ללא דלק?
01/11/2019 14:41

הגיע הזמן להיפרד לשלום ממנוע הבעירה הפנימית המזהם ולעבור להנעה חשמלית.

 "בעוד עשר שנים, רכב בעל מנוע בעירה פנימית יהיה כמו (טלפון) נוקיה", העריך בספטמבר הקודם היזם קובי מרנקו מחברת האוטו־טק הישראלית ארבה רובוטיקס, וכל הסימנים שהצטברו מאז מראים שהוא צדק. נכון, עוד יש ויכוח על המועד המדויק שבו התחזית הזו תתממש, אבל כבר אין ספק שאנחנו בראשיתה של מהפכה גדולה, בלתי ניתנת לעצירה, בתחום ההנעה ברכב. יש שאומרים שב־2025 יימכרו יותר כלי רכב חשמליים מ"רגילים", בעלי מנוע בעירה פנימית. יש שמסמנים את נקודת המפנה הזו מעט מאוחר יותר, ב־2030; אבל לכל ברור כי אמצעי ההנעה שעליו מבוססת תעשיית הרכב כולה מראשיתה, נמצא בדרך החוצה.

 
זוהי מהפכה טכנולוגית בעיקרה, כי מנוע חשמלי מספק כמה יתרונות ברורים על פני מנוע בעירה פנימית. ראשית, יש בו הרבה פחות חלקים נעים – כ־20 בלבד מול כ־200 במנוע רגיל. הוא לא תלוי בנוזלים – לא להנעה (דלק), לא לסיכוך (שמן), ומאחר שאינו מבוסס על בעירה, גם לא לקירור. הוא שקט עד כדי כך, שבדגמים חשמליים שנמכרים כבר כעת מוסיפות היצרניות רעש מלאכותי, כדי למנוע תאונות. מנוע חשמלי לא צריך מערכת תמסורת ("גיר"), הוא מאיץ ומאט מהר יותר ונזקק לפחות טיפולים, וכמובן, הוא חוסך משמעותית בעלויות האנרגיה.
 
אולם מהפכת הרכב החשמלי אינה מתמצה בחדשנות טכנולוגית בלבד. זהו שינוי טקטוני גם במונחים כלכליים ואפילו פוליטיים. כך למשל, סין משתמשת ברכב החשמלי כאמצעי להשגת נתח שוק משמעותי בשוק הרכב העולמי, במטרה להדיח את היצרניות האירופיות והיפניות מהשליטה בו – קצת בדומה למה שעשתה בתחום מוצרי הצריכה האלקטרוניים. מדינות אירופיות מעודדות את פיתוח כלי הרכב החשמליים כדי להוריד את פליטת המזהמים, ואילו ישראל מעודדת את פיתוחו כדי להפחית את התלות שלה בנפט, וזאת בין השאר בשל סיבות גיאו־פוליטיות בהקשר המזרח־תיכוני.
 
דה מרקר | אמיתי זיו | 20.10.19
 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy