פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
עתיד האנרגיה ולקחי יוון
25/11/2019 20:28

מדענים מזהירים את ישראל מתלות גבוהה מדי בגז טבעי, אבל גם הסתמכות גדולה מדי על אנרגיית שמש עלולה להיות בעייתית • וגם: ביקור ביוון שמבקשת לשכוח את המשבר הכלכלי העמוק בתולדותיה, אך המשבר רחוק מלשכוח אותה.

בשבוע שעבר צוטטה ביקורת על היעד של ממשלת ישראל לעלות את שיעור החשמל המיוצר, או הנצרך, ממקורות מתחדשים (שמש, רוח ומי נהרות) מ־7% השנה ל־17% בעוד עשור. היעד האסטרטגי לדור הבא, אמרו המצוטטים, רצוי שיתבסס על צמצום הפקת החשמל מהגז הטבעי למחצית. את החצי השני יספקו משאבי טבע מתחדשים. והנה השבוע פירסמו עשרות מדענים מתחומים שונים, ביניהם שני חתני פרס נובל (בכימיה ובכלכלה) מכתב לשר האנרגיה יובל שטייניץ, הקורא לאמץ יעד שאפתני יותר בייצור חשמל ממקורות מתחדשים, כלומר לא מגז טבעי. החותמים על הקריאה מתארים את הירידה החדה במחירי החשמל המופק משדות סולאריים, יחסית לנפט, פחם וגז טבעי ואת ההוזלות הצפויות באגירה והולכה של חשמל "נקי" ומזהירים את משרד האנרגיה שלא לכלוא את ישראל בתלות גבוהה מדי, לדעתם, בגז טבעי. גז טבעי אמנם פולט לאטמוספירה כמחצית מכמות גזי החממה המסוכנים לאקלים בהשוואה לפחם שעליו התבסס עד לפני שנים ספורות החשמל בארץ, אך בהיותו מופק ממאובנים עדיין נחשב לתורם משמעותית למשבר האקלים. "התלות בגז טבעי תטיל סיכון כלכלי גבוה על ישראל", הם כותבים.

 
השבוע גם העלה שר האנרגיה בישיבת הממשלה הצעה להרחיב את נתח החשמל המיוצר/נצרך מאנרגיות מתחדשות מ־17% ל־30% כבר בעוד עשור ולסגור עד 2025 את תחנת החשמל הפחמית האחרונה. מה יושג עם המעבר מפחם לגז טבעי? פליטת גזי החממה המחוללים את משבר האקלים צפויה להצטמצם בשליש עד 2026 בהשוואה ל־2014. זיהום האוויר הנגרם על ידי ייצור החשמל (מונח המתייחס לשני מזהמים בולטים NOx ו־SO2) נחתך בחצי בארבע שנים שחלפו, ועם השבתת התחנה הפחמית האחרונה ירד לאפס. שטייניץ רואה בכך הישג עצום. המדענים החתומים על המכתב מצביעים על נוכחות נמשכת של חומרים מסוכנים בתהליך ייצור חשמל מגז טבעי. 
 
בעל פה מסביר השר שטייניץ את ההבדל בין ישראל לאירופה: "המקורות העיקריים של אנרגיה מתחדשת באירופה הם נהרות עם מפלים ורוחות חזקות. לנו אין לא נהרות ולא רוחות, מלבד ברמת הגולן, וגם בה הפעלת חוות של טורבינות רוח מתעכבת בגלל דרישות של הגנת הסביבה ומערכת הביטחון. לכן אצלנו המעבר לאנרגיה מתחדשת משמעו מעבר מאסיבי לחשמל שמופק מאור השמש". 
 
לפי דוח של הסוכנות האקולוגית האירופית (EEA), האיחוד האירופי הציב כיעד ל־2030 הפקת כ־32% מחשמל ממשאבים מתחדשים, בדומה ליעד החדש של ממשלת ישראל. אלא שבגוש המדינות החברות באיחוד כבר הושג היעד הזה הלכה למעשה השנה, וברבות ממדינות אירופה נתח החשמל הנקי גבוה מאוד גם עכשיו, בין 35% ל־80% מהחשמל מופקים ממשאבי אנרגיה מתחדשים. ואנחנו הרחק בזנב של אירופה, עם 7% בלבד.
 
ידיעות אחרונות | סבר פלוצקר | 21.11.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy