פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
היסטוריה בחברת החשמל: תחנת כוח ממשלתית נמכרה למגזר הפרטי
04/12/2019 13:52

היום הושלמה באופן רשמי עסקת מכירת אלון תבור לידי קבוצת MRC, בעלות של כ-1.9 מיליארד שקל - מהלך שאמור להתגלגל לכיס הצרכנים כבר בינואר עם הוזלה של 4% בתעריף; מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך: "מדובר בצעד היסטורי ראשון ביישום רפורמת החשמל ופתיחת ייצור החשמל בישראל לתחרות אמיתית"

חברת החשמל השלימה היום רשמית (ג') את מכירת תחנת הכוח באלון תבור לידי קבוצת MRC, בעלות של כ-1.9 מיליארד שקל. תחנת הכוח הזו היא הראשונה מבין חמשת תחנות הכוח שחברת החשמל התחייבה למכור במסגרת הרפורמה בחברה, בה הוסכם כי המונופול הממשלתי הוותיק ירד מכ-70% ל-35% מנתח השוק וזאת עד שנת 2026. תחנת הכוח הבאה שכבר מועמדת למכירה היא רמת חובב שבנגב.

 
מי שרכש את תחנת הכוח היא קבוצת MRC, בה חברים בחלוקה כמעט שווה רפק אנרגיה מקבוצת ג'נריישן קפיטל, PMEC הממשלתית הסינית ומבטח שמיר. המחיר שנקבע במכרז הוא כ-1.9 מיליארד שקל, כ-1.1 מיליארד שקל מעבר למה שרשום כשווי התחנה בספרי חברת החשמל. העודף מהמכירה יחזור כבר בינואר לצרכנים באמצעות תרומה של כ-4% להוזלה בתעריף, מציאות שמאירה באור חיובי את הפרסומים בתקשורת שהצרכן הישראלי לא ירוויח מאומה מהליך הרפורמה הכי גדול במשק. 
תחנת הכוח אלון תבור נחשבת למודרנית יחסית עם הספק של כ-600 מגה וואט, שהם כ-4.6% מכוח הייצור האופטימאלי שנותר בידי חברת החשמל. התחנה תהיה התחנה השלישית בגודלה בסקטור יצור החשמל הפרטי (אחרי דליה אנרגיות - 910 מגה וואט ודוראד עם 850 מגה וואט) בתוכה מוצבות טורבינת גז במחזור משולב ושתי יחידות נוספות ("פיקריות") במחזור פתוח שמונעות בסולר.
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 3.12.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy