פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
איפה המיליארדים? "הפעלת קרן תמלוגי הגז תידחה בשנתיים"
04/12/2019 13:54

הקרן אמורה היתה להתחיל לפעול כבר ב-2018 לרווחת תושבי המדינה, אך עוכבה נוכח הסטת רכישת הגז של חברת החשמל ממאגר תמר ללווייתן ■ ח"כ אורית פרקש-הכהן, לשעבר יו"ר רשות החשמל, מבקשת לכנס את ועדת הכספים של הכנסת כדי לדון במצב.

שר האנרגיה יובל שטייניץ הגדיל באחרונה את יעד ייצור החשמל הסולארי במשק ל-2030 מ-17% לכ-30% - אך ההחלטה עדיין לא תורגמה לשטח. יזמים שביקשו לחבר פאנלים סולאריים לרשת החשמל קיבלו מחברת החשמל תשובה שלילית או אישור לחיבור חלקי בלבד – בגלל קיבולת מוגבלת ברשת. 

מליאת רשות החשמל אישרה היום (ג') להגדיל את הספק השנאים של חברת החשמל, כדי  להגדיל את קיבולת הזרמת החשמל ברשת הקיימת. ואולם מנכ''ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אמר היום בוועידת האנרגיה של אקו אנרג'י כי "אם אנחנו רוצים להגיע ל-30% אנרגיה מתחדשת ב-2030 נצטרך לחייב את כל מבני הציבור בהנחת פאנלים סולאריים על הגג".
אדירי דחה את הטענה שלפיה המדינה נמצאת בניגוד עניינים מכיוון שיש לה אינטרס בהגדלת יצור חשמל בגז טבעי, שממנו זוכה קופתה בתמלוגים ובהכנסות ממס. "אין ניגוד עניינים. זו לא הצורה בה הממשלה חושבת. פיתוח הגז הטבעי זה נכס למשק. אני לא רואה קונפליקט בין הרצון למצות את משאבי המדינה להביא הכנסות נוספות מיצוא גז – לאנרגיות מתחדשות. אנחנו רוצים להגדיל את השימוש באנרגיות מתחדשות תוך שמירה על אמינות אספקה. להגיע ל-30% אנרגיה פוטו וולטאית במחיר סביר זה אתגר", השיב אדירי.
בה בעת, נטען במהלך הוועידה כי העיכובים במכירת הגז הטבעי במשק יביאו לעיכוב של כשנתיים בהפעלת קרן השפע (התמלוגים). לדברי יו"ר רשות החשמל לשעבר, ח"כית אורית פרקש-הכהן (כחול לבן), כל עוד רכישות הגז היו רק ממאגר תמר בלבד, ההערכות היו שניתן יהיה להפעיל את הקרן כנראה בשנה הקרובה. כיוון שרכישות בהיקף גדול של חברת חשמל יוסטו בשנה הקרובה ללווייתן, עתה יש להמתין עד שגם מאגר זה יחזיר לבעליו את השקעתם לפני שהתקבולים של המונופול יהפכו לרווחי יתר. 
מאז 2014 ועד היום הצטברו רק כמה מאות מיליוני שקלים בקרן, זאת חרף העובדה שהצפי של הממשלה היה שניתן יהיה להפעילה מ-2018. עיון בדו"ח החשב הכללי לסוף שנת 2018  מעלה כי הכספים המופקדים עד כה בקרן עומדים על כשליש מהסכום המצופה  (כ-450 מיליון שקל בלבד). ואולם צפי ההפקדות עד שנת 2025  נותר על כ-14 מיליארד דולר. לדברי פרקש-הכהן, יש לבחון מחדש את מנגנון השימוש הנוכחי ברווחי הקרן, בעשור הראשון לפעילותה. החוק כיום קובע מנגנון קשיח שמתיר שימוש רק ב 3.5%  מנכסי הקרן בתשע השנים הראשונות לפעילות. לטענת פרקש-הכהן, "לאור משבר התשתיות הקיים כיום במדינת ישראל, בפרט בתחום התחבורה וברקע הגירעון הגואה, ניתן וצריך לטעמי לבחון מחדש מנגנון זה. השקעה מחוללת צמיחה בפרוייקטי תשתית, תאפשר גם לדור הנוכחי – ולא רק הדור הבא - ליהנות מהקרן, זאת כמובן תוך שמירה קפדנית על ניהול כלכלי של הקרן לטווח ארוך".
 
דה מרקר | אורה קורן | 3.12.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy