פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
שבעת האתגרים של עידן וולס בניהול דלק
04/12/2019 14:09

חוב של 10 מיליארד שקל הוא רק ההתחלה: בינואר צפוי וולס, יד ימינו של יצחק תשובה, להיכנס לתפקיד מנכ"ל דלק ■ וולס יצטרך לעבוד קשה כדי להבטיח פירעון מלא לחוב של דלק לבנקים ולמחזיקי האג"ח ■ משימות נוספות: שיפור השקיפות בקבוצת דלק, שיפור היחסים עם שוק ההון - ושיקום אמון הציבור

 בשבוע שעבר תם עידן בקבוצת דלק (-2.06% 46130) . המנכ"ל המיתולוגי, אסי ברטפלד הודיע על פרישתו, לאחר יותר מ-15 שנה שבהן כיהן כמנכ"ל הקבוצה. ברטפלד, מהמנהלים הוותיקים בדלק ובשוק ההון הישראלי, מילא תפקידים בקבוצה עוד לפני ההשתלטות של יצחק תשובה עליה ב-1998. ברטפלד הוביל את הפיכתה של דלק לאחת מהקבוצות העסקיות הגדולות, שחלשה על תחומים רבים, בהם אנרגיה, זיקוק, תחנות דלק, פיננסים וביטוח, רכב, התפלה, תחנות כח וביוכימיה. הוא הוביל את דלק בכל נקודות הציון העסקיות המשמעותיות, שכללו את גילוי מאגרי הגז תמר ולווייתן; הסדר החוב בדלק נדל"ן; המאבק המכוער בוועדת ששינסקי; והחתימה על מתווה הגז ב-2015.

 
בשנים האחרונות דלק עברה שינוי מהותי, בהובלת ברטפלד, למיקוד בתחום האנרגיה. הרעיון היה להפוך את הקבוצה לשחקנית "טהורה" בתחום, כך שמשקיעים בינלאומיים, בעיקר קרנות זרות, יוכלו להשקיע במניות הקבוצה, ובכך להציף ערך למשקיעים. התוכנית למיקוד בתחום האנרגיה שולבה בחזונו של תשובה להפוך את דלק לקבוצת אנרגיה בינלאומית. כחלק מכך, לפני כשנתיים השלימה דלק את רכישת איתקה - מפעילת קידוחים שסבלה מקשיים מהותיים - בהשקעה מצטברת של 2.7 מיליארד שקל. הרעיון היה לנצל את המשבר בענף והתזרימים ממאגר תמר לביצוע העסקה. עם השלמתה, דלק החזיקה בראשונה במפעילת קידוחים, דוגמת נובל אנרג'י ואנרג'יאן, ונהפכה מגוף מימוני גם לגוף תפעולי עם עצמאות מלאה.
המהלך האחרון שהוביל ברטפלד, בעידודו של בעל השליטה, היה רכישה של נכסי הנפט של ענקית האנרגיה שברון בעסקה בשווי של 2.3 מיליארד דולר. זו היתה העסקה הגדולה ביותר שביצעה דלק אי פעם. עדיין לא ברור אם העסקה, שנעשתה באמצעות מינוף על מינוף, מתאימה למידותיה של דלק, שהונה העצמי הסתכם בסוף ספטמבר ב-1.35 מיליארד דולר. עם זאת, בקבוצה בונים על התזרימים החזקים שמייצרים נכסי שברון לפירעון מהיר של החובות בשנים הקרובות.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 2.12.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy