פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
רשות החברות עצרה הרפתקה של 325 מיליון שקל בהולכת הגז
20/12/2019 16:35

הרשות בלמה מהלך של רשות הגז שבו החברה הממשלתית נתג"ז היתה אמורה לגייס חוב לטובת הרחבת הולכת הגז למצרים. ברשות חששו מרמת המינוף הגבוהה של נתג"ז – 85% – וקבעו ששותפות לווייתן היא זו שצריכה לשאת בעלות הפרויקט.

רשות החברות הממשלתיות בלמה בימים האחרונים החלטה ברשות הגז שהיתה מחייבת גיוס חוב של עד 325 מיליון שקל לטובת הרחבת הולכת הגז למצרים, כך נודע ל"כלכליסט". מי שהיה אמור לבצע את גיוס החוב, וגם להקים את מערכת ההולכה החדשה, היא חברת נתיבי גז הממשלתית (נתג"ז), שאחראית על פיתוח ושדרוג הולכת הגז בתחומי ישראל. 

במכתב שהגיע לידי "כלכליסט", שעליו חתום מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב (ינקי) קווינט, הוא דורש מראש רשות הגז אלכסנדר ורשבסקי שלא לקבל החלטה שתסנדל את נתיבי גז לבצע גיוס חוב וברמה שהוא עלול לסכן את איתנותה הפיננסית. "הובא לידיעתנו שעתידה לעלות החלטה שתטיל על נתיבי גז לממן ממקורותיה 50% ממקטע ימי אשדוד-אשקלון המיועד לצרכי יצוא גז למצרים, זאת על אף החלטת מועצת רשות הגז מפברואר 2014 בעניין מימון פרויקטי יצוא באמצעות מערכת ההולכה הארצית שקובעת כי עלות מקטע המיועד ליצוא תושת במלואה על היצואן", כותב קווינט. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדת ב־650 מיליון שקל, כאשר ב־50% הנותרים אמורות היו לשאת שותפויות הגז. 
 
רשות החברות טוענת שאם המדינה רוצה לשדרג את מערכת ההולכה עם צינור ימי שיחבר בין אשקלון לאשדוד, מי שאמור לשלם 100% מהפרויקט היא שותפות לווייתן, כלומר דלק קידוחים, נובל אנרג'י ורציו, שמחזיקות במאגר. קווינט מציין עוד במכתב ש"לנתג"ז אין די הון העצמי למימון הפרויקט ולכן יהיה עליה לממן את מלוא חלקה במאות מיליוני שקלים בגיוס חוב, מהלך שיעלה את רמת המינוף הפיננסי של החברה הגבוה ממילא (85% כיום) וזאת בסתירה למתווה עיבוי ההון מסוף 2017 שקובע כי על חברה לפעול להקטנת רמת המינוף הפיננסי".
 
רשות החברות גם חושפת במכתב כי "במסגרת המשא ומתן בין נתג"ז לשותפויות הגז סירבו האחרונות לחתום על הסכם הולכה גנרי במסגרתו מחויבים צרכני הולכה להתחייב לתשלום דמי קיבולת ל־10–15 שנה לפחות, ותחת זאת דרשו להכניס להסכם אופציה לביטול בכל רגע נתון". קווינט מעלה תהיה האם ייתכן ששותפויות הגז לא מאמינות שהגז יזרום מעבר לכמה שנים, זאת בניגוד לחוזי הענק שנחתמו מול מצרים לאורך 15 שנה, ולכן הן לא רוצות לקבע עצמן מול נתג"ז לאורך זמן?
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 15.12.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy