פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
רשות החשמל אישרה תספורת של 2 מיליארד דולר לציבור
20/12/2019 16:49

הרשות הודיעה כי היא מכירה בהסכם פשרת הגז המצרי, שלפיו חברות הגז המצריות יפצו את חברת החשמל בכ-500 מיליון דולר ■ פרסום במצרים: הפשרה היא חלק מעסקת יצוא הגז למצרים.

 רשות החשמל הודיעה היום (ראשון) כי לאחר שימוע, היא מכירה בהסכם פשרת הגז המצרי, שלפיו חברות הגז המצריות יפצו את חברת החשמל בכ-500 מיליון דולר, שייפרסו על פני שמונה שנים וחצי. מכיוון שהנזק שספגה חברת החשמל גולם במלואו בתעריף החשמל, סכום הפיצוי יוחזר לצרכנים בתעריף החשמל, למעט 51 מיליון שקל שתקבל החברה כשכר טרחת עורכי הדין מטעמה.

זו פשרה בין חברת החשמל לחברות הגז המצריות EGAS ו-EGPC, על רקע עצירת אספקת הגז ממצרים לישראל ב-2011, בעקבות סדרת פיגועים בצינור הגז של EMG. חברת החשמל תבעה את מצרים, שסירבה לפצותה בכ-5 מיליארד דולר. ב-2015 קבע פסק בוררות בינלאומית כי על מצרים לפצות את חברת החשמל ב-1.76 מיליארד דולר. בפועל סוכם בין הצדדים על פיצוי פשרה בסך 500 מיליון דולר בפריסה לשמונה שנים וחצי, מה שמגלם תשלום בפועל של 350 מליון דולר מתוך פיצוי של 2.4 מיליארד דולר. להסכם שאושר ערב בנק מצרי בעל דירוג חוב בינלאומי.
בהודעת הרשות נמסר כי הפשרה, שהושגה לאחר כמה שנים של דיונים, מבטיחה את קבלת הכסף על ידי העמדת בטוחה מבנק מצרי. אם התשלומים לא יגיעו בזמן, לחברת החשמל קיימת הזכות לתבוע פירעון מיידי של מלוא יתרת סכום הפשרה, ובמקרה הצורך אף תעמוד לפניה הזכות לבטל את ההסכם, ולדרוש את אכיפת מלוא פסק הבוררות בסך כ-2.4 מיליארד דולר.
 
דה מרקר| אורה קורן | 15.12.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy