פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
המדינה תפסיד 5 מיליון דולר בשנה מהעסקה החינמית בין לווייתן לבזן
20/12/2019 16:51

ישראל תאבד תמלוגים בגובה 12.5% ממכירת מוצרי האנרגיה של לווייתן, המסתכמים ב־5 מיליון דולר בשנה. זאת משום שהשותפות חתמה עם בזן על חוזה שלפיו תעביר אליה ללא תמורה קונדנסט, חומר לוואי מהפקת הגז. ברשות התחרות פתחו בבדיקת העסקה.

קופת המדינה עלולה להפסיד עד 5 מיליון דולר בשנה אם שותפות לווייתן תעביר את מכסת הקונדנסט שלה לבתי הזיקוק בחיפה ללא כל תמורה כספית. כך לפי אומדן ראשוני של גורמי רגולציה ממשלתיים שבוצע אתמול ושהגיע לידי "כלכליסט". מדובר באובדן תמלוגים על מכירת מוצרי אנרגיה, ששיעורו 12.5% מהיקף המכירות. תמלוגים אלה משולמים גם על הכנסות ממכירת הקונדנסנט. כל עוד בתי הזיקוק יקבלו את חומרי הגלם מבלי לשלם עבורם, המדינה לא תוכל לגבות עליהם תמלוגים. 

 
במשרדי הממשלה מודעים לנושא, ורשות התחרות נכנסה אתמול לעובי הקורה. ברשות הופתעו ללמוד על העסקה בין שתי קבוצות ריכוזיות, דלק ובזן, שבמסגרתה שותפות לווייתן תעביר בחינם סחורה לבתי הזיקוק. ברשות אומרים כי הנושא בבדיקה, אולם לא ברור אם בכוחם לשנות את תמונת המצב משום שהמדינה לא יכולה לכפות על בזן לקנות את הקונדנסט, שהוא תוצר לוואי של הפקת הגז ומשמש כחומר גלם לייצור דלקים.
 
לפי הדיווח של בתי הזיקוק, מספר חביות הקונדנסט שלווייתן תעביר להם מהווה 1% מהיבוא של בזן - כלומר אלפים בודדים של חביות קונדנסט ביממה.

כלכליסט | ליאור גוטמן | 16.12.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy