פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
צינור הגז השאפתני של שטייניץ לאירופה עוד עלול לגרור את ישראל לעימות אזורי
20/12/2019 16:58

ההחלטה של טורקיה להרחיב את שטח המים הכלכליים מסכנת את "פרויקט EastMed" • עם זאת, בישראל מבינים כי ייתכן שהתסבוכת המדינית שבדרך לא מצדיקה פרויקט שהוצאתו לפועל תהיה יקרה וכמעט בלתי אפשרית לביצוע

 האם ישראל תיגרר לסכסוך האזורי המתפתח במזרח הים התיכון בין טורקיה ליוון, מצרים וקפריסין? גורמים ישראלים ביקשו להבהיר, כי לישראל אין כל רצון בעימות עם טורקיה בנושא המים הכלכליים במזרח הים התיכון. טורקיה היא זו שיזמה את ההסלמה הנוכחית, כשהכריזה על סיפוח שטחי ים נרחבים לאזור הכלכלי הבלעדי שלה - שטחים שמוכרים על ידי הקהילה הבינלאומית כשייכים ליוון ולקפריסין.

 
המהלך הטורקי התפרש ככזה שנועד לסכל את "פרויקט EastMed" לבניית צינור תת-ימי ממאגרי הגז של ישראל, מצרים וקפריסין לדרום איטליה. שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ נחשב להוגה הרעיון ולמי שתומך ומקדם את המיזם, למרות סימני שאלה גדולים לגבי ההיתכנות הכלכלית וההנדסית שלו. ממשלת ישראל לא הגיבה עד היום על המהלכים של טורקיה, אולם לפני שבועיים תדרכו גורמים ממשלתיים כי פרויקט צינור הגז ייצא לדרך בקרוב.
 
בשבוע שעבר, ב-11 בדצמבר, הודיעה טורקיה לאו"ם כי היא מבקשת ממנו לרשום את הגבול הימי המשותף של האזורים הכלכליים של טורקיה, לוב ומצרים, כפי שנקבע בהסכם בינה לבין לוב. קו הגבול החדש עובר בים התיכון דרומית לקפריסין, ומספח למעשה את כל השטח הימי שבין קפריסין לכרתים לאזור הכלכלי הבלעדי של טורקיה.
 
טורקיה הבהירה כי מרגע השגת ההסכם, כל פעילות של מדינה אחרת בשטח האזור הכלכלי הבלעדי שלה, תחייב את הסכמתה. טורקיה גם הזהירה כי תפעיל צבא נגד כל פעילות של חיפושי נפט וגז בשטח שבאזור קפריסין. המהלך הטורקי לא נולד היום - הוא החל בסוף נובמבר, בעת חתימת ההסכם מול ממשלת האחים המוסלמים בטריפולי - ממשלה שאינה מוכרת על-ידי מדינות המערב. ההסכם אושר ב-5 בדצמבר השנה בפרלמנט הטורקי, בחקיקת בזק, והפך לחוק מדינה טורקי.
 
מצרים, יוון וקפריסין הכריזו כי להסכם בין טורקיה לממשלה בטריפולי אין שום תוקף והוא מנוגד לחוק הבינלאומי. יוון הודיעה כי היא מגרשת את שגריר לוב מאתונה. מצרים ויוון החליטו להאיץ את המגעים ביניהן לקראת חתימת הסכם חלוקת אזורי מים כלכליים ביניהן. יוון הגישה תלונה על המהלך למועצת הביטחון של האו"ם.
 
גלובס | עמית ברקת | 15.12.19

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy