פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
נישוב הגז בלווייתן ייצא לפועל, אבל האמון במשרד להגנת הסביבה אבד
04/01/2020 20:56

נובל אנרג'י התחייבה להזרים את הגז הטבעי עד סוף 2019 והמשרד להגנת הסביבה מנסה להתאים עצמו לדד־ליין. בתווך מאות אלפי תושבים בחוסר ודאות. המשרד: אם לא ימולאו כל דרישותינו, ההליך לא יבוצע.

מחרתיים, אם הכל ילך כשורה, אמורה סוף סוף חברת נובל אנרג'י לבצע את השלב המשמעותי ביותר במסגרת הרצת אסדת לווייתן, ולהתחיל להזרים את הגז הטבעי מהבאר שממוקמת 130 ק"מ מערבית לחוף דור, לאסדה הממוקמת 9.7 ק"מ מהחוף. כך עולה מההודעה האחרונה של המשרד להגנת הסביבה שנמסרה לתושבים ביום שישי אחר הצהריים. מההודעה עלה כי למרות הזיגזג של השבוע שעבר, אז ביטל המשרד להגנת הסביבה את הליך הנישוב ארבע שעות לפני פתיחת בארות הגז, במשרד שוב אפשרו להודיע לציבור על הנישוב לפני שהתקבלו כל האישורים המתאימים. המשמעות היא שכמו בשבוע שעבר, הנישוב עלול שוב להתבטל.

לפני קצת יותר משנה, ב־18 בנובמבר 2018, במסגרת ועידת האנרגיה הבינלאומית התחייב ביני זומר, סגן נשיא בחברת נובל אנרג'י כי "הגז הטבעי יזרום עד לסוף 2019". בדיוק שנה אחת מאוחר יותר, ב־18 בנובמבר 2019, אישר המשרד להגנת הסביבה לנובל אנרג'י להתחיל את תהליך ההרצה של אסדת לווייתן, תהליך שהחל יומיים לאחר מכן. מאז חלפו כבר שישה שבועות, ואם הכל היה עובד לפי התוכנית הזרמת הגז כבר אמורה היתה להיות מושלמת לפני שבוע או שבועיים. אבל הנישוב שאמור היה להיות צעד אחרון לפני הזרמת הגז הפך בשבועות האחרונים למוקד של מחאה ציבורית, כשמאות אלפי תושבי האיזור מאיימים להתפנות מבתיהם מחשש לפליטת המזהמים בהליך וכאקט של מחאה נגד תאגיד האנרגיה ונגד המשרד להגנת הסביבה.
 
נישוב הוא השלב שבו נפתחים בארות הגז והגז זורם מהמאגר דרך כל אחד משני הצינורות שמובילים לאסדה. במסגרת התהליך הזה יפלטו לאוויר מזהמים רבים. ערכי הפליטה של הגז המסרטן בנזן שהותרו בנישוב הם שווי ערך לכמות המותרת בתקופה של שנה ורבע בשגרה, ואילו ערכי הפליטה של גז NMVOC שהותרו בנישוב, הם שווי ערך לכמות שההיתר מתיר לפלוט בתקופה של כשנתיים וחצי בשגרה.
 
נובל אנרג'י והמשרד להגנת הסביבה הצליחו די בקלות להדוף את כל הניסיונות להתנגד לאסדה, ובסך הכל נדחו יותר מ־20 עתירות בנושא. בדצמבר 2017, במסגרת עתירה של כמה מועצות אזוריות נגד תוכנית הפיתוח תמ"א 37 ח', כתבו שלושת שופטי בג"ץ שהמדינה "עבדה לפי הספר". בפסק הדין, שניתן פה אחד, ציינו השופטים ג'ורג' קרא, דפנה ברק־ארז ואורי שהם כי בעבר נבחנו טענות התושבים ו"ניתנה הדעת, בפירוט ובאריכות, להיבטים שעניינם בטיחותם ובריאותם של התושבים בסביבה", מה שהוביל את השופטים למסקנה כי "אין מקום להתחיל מבראשית", כלומר לתכנן את מיקומי התשתיות מחדש.
 
כלכליסט | ענת רואה וליאור גוטמן | 29.12.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy