פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
בקשה לתביעה ייצוגית נגד נובל ודלק: "שני מספרים מוכיחים שמונופול הגז גבה מחיר מופרז"
04/01/2020 21:06

התובעים טוענים כי החברות ניצלו את מעמדן כמונופול וגבו מחברת החשמל מחיר גבוה בהרבה מהמחיר התחרותי ■ לטענתם, תוספת המחיר גולגלה לצרכנים בתעריף החשמל, ולכן אלה זכאים לפיצוי במיליארדי שקלים

התובעים הייצוגיים בתיק העוסק במחיר הגז ממאגר תמר מבקשים מבית המשפט אישור להגשת תביעה ייצוגית נגד החברות המחזיקות במאגר תמר - לרבות דלק ונובל. התובעים טוענים כי החברות ניצלו את מעמדן כמונופול ודרשו מחברת החשמל מחיר מופרז, הגבוה בהרבה מהמחיר התחרותי. לטענתם, תוספת המחיר גולגלה לצרכנים בתעריף החשמל, ולכן אלה זכאים לפיצוי במיליארדי שקלים.

 
התובעים, עורכי הדין גלעד ברנע ויצחק יערי המייצגים את מיכל נזרי, הגישו היום (ה') תשובה לבית המשפט המחוזי מרכז. הם טוענים כי די בשני מספרים כדי להוכיח שהמחיר שגבה המונופול היה מופרז, לכאורה: שיעור התשואה ההוגנת למאגר גז טבעי כדוגמת תמר, שמסתכם ב-9.2%; ושיעור התשואה בפועל של המאגר, שמגיע ל-21.8%. שני נתונים נוספים שתומכים בטענת התובעים, לטענתם, הם המחיר שבו דלק  ונובל היו מוכנות למכור את הגז ב-2012 - 2 דולרים ליחידת אנרגיה (MMBTU) - והמחיר בחוזה בפועל, 5 דולרים.
באחד הדיונים המשפטיים שנערכו בתביעה ציין מנכ''ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, כי המחיר שגבה המונופול מחברת החשמל היה גבוה ב-50% מהמחיר התחרותי.
השאלה אם מותר למונופול לגבות מחיר מופרז ממתינה להכרעה עקרונית של בית המשפט העליון בתיק קוקה קולה, ותביעות ייצוגיות אחרות בנושא ממתינות אף הן. לא מן הנמנע כי הנתבעים יבקשו מהשופטת אסתר שטמר לעכב את החלטתה עד להכרעתו העקרונית של בית המשפט העליון. אם בית המשפט העליון יכיר בעילת תביעה בגין מחיר מופרז, ואם השופטת תאשר את הגשת התביעה הייצוגית בנושא מחיר הגז, צפוי מאבק על סכומי עתק - שהמונופול יידרש להחזיר ללקוחותיו. התובעים עשויים לתבוע סכומים של 30-14 מיליארד שקל.
 
דה מרקר | אורה קורן | 26.12.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy