פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
רשות התחרות משנה גישה: גורם אחד יוכל להחזיק ביותר משתי תחנות כוח
18/01/2020 20:01

רשות התחרות הודיעה היום כי לאחר התייעצות עם רשות החשמל, החליטה כי גורם אחד יוכל להחזיק ביותר משתי תחנות כוח ■ בעבר, בנוגע לרפורמה במשק החשמל, קבעה הרשות כי גורם אחד לא יזכה ביותר משתי תחנות ■ הגבלת ההספק נותרה 2,100 מגה-ואט.

 רשות התחרות הודיעה היום (ד') כי היא משנה את אחד הקריטריונים שעליהם המליצה בעבר לשמירה על התחרות בתחום הבעלות על תחנות הכוח במשק. הרשות מתכוונת להסיר את ההגבלה, שלפיה גורם אחד לא יוכל להחזיק יותר משתי תחנות כוח. עם זאת, הגבלת ההספק שבשליטת אותו גורם נותרה ללא שינוי – עד 20% מההספק של היצרנים הפרטיים. השינוי פורסם היום במסגרת שימוע לקבלת הערות מהציבור. 

שינוי עמדת הרשות יאפשר לשחקנים רבים יותר להתמודד על תחנות הכח שיופרטו. לדוגמה, חברת רפ"ק זכתה כחלק מקבוצת MRC במכרז תחנת הכח של אלון תבור, שיכולה להפיק כ-600 מגה ואט עם אופציה להרחבה. החברה מחזיקה גם בתחנת הכח רמת גבריאל, שיכולה להפיק כ-70 מגה ואט, כחלק מקרן התשתיות ג'נריישן קפיטל. ללא שינוי עמדת הרשות, רפ"ק היתה מנועה מהתמודדות במכרזים נוספים.  
רפ"ק כבר הגישה מועמדות למיכרז תחנת הכח רמת חובב עם שותפותיה באלון תבור, מבטח שמיר וחברה ממשלתית הסינית. מנגד, הכללים לא יאפשרו כנראה ל-OPC להתמודד במיכרז כיוון שאם תזכה בו תחזיק מעל 20% מנתח השוק של יצרנים פרטיים. אולם, השינוי עשוי להתקל בביקורת בענף האנרגיה. מקורות בחלק מהחברות הפועלות בתחום תחנות הכח ציינו בעבר כי לא ניגשו למכרז אלון תבור לאור מגבלת הבעלות על שתי תחנות - והחליטו להמתין למכרז על תחנה גדולה יותר.
הרפורמה במשק החשמל קבעה כי לצורך צמצום חלקה של חברת החשמל בייצור היא תמכור חמש תחנות כוח. בדצמבר 2019 הושלמה מכירת תחנת הכוח הראשונה, אלון תבור. בימים אלה מתקיים הליך תחרותי למכירת השנייה, רמת חובב. חוק הריכוזיות קובע כי על חברת החשמל ורשות החשמל להיוועץ ברשות התחרות בקשר להשפעות של מכירת כל תחנה על הריכוזיות בענף החשמל. לפיכך, בינואר 2019 פירסמה הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, מסמך עקרונות שקבע בין היתר כי גורם לא יזכה ביותר משתי תחנות כוח מתוך חמשת התחנות הנמכרות במסגרת הרפורמה. גורם אשר בבעלותו תחנת כוח יוכל לרכוש רק תחנת כוח אחת מתוך החמש הנמכרות; גורם לא יחזיק יותר מ-20% מסך ההספק המותקן המוחזק בידי יצרנים פרטיים (כ-2,100 מגה-ואט).
לפי הודעת רשות התחרות, לאור הניסיון שנצבר בהליך מכירת תחנת הכוח באלון תבור ולאחר התייעצות עם רשות החשמל, הגיעה הממונה על התחרות למסקנה כי על פי ההסדרה של רשות החשמל, היכולת של השחקנים להשפיע על התחרות נקבעת בעיקר על פי סך ההספק המותקן שבידיהם ולא על פי מספר תחנות הכוח שבבעלותם. לפיכך הממונה שוקלת לבטל את ההגבלות הקשורות למספר התחנות שהשחקנים יכולים לזכות בהן אך להשאיר את הגבלת נתח השוק. מכירת התחנות של חברת חשמל מתוכננת ל-2023-2019. בנוסף אישרה רשות החשמל הקמת תחנות כוח קטנות (קו גנרציה) בין השאר למפעלים ומוסדות.
 
דה מרקר |  אורה קורן | 15.1.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy