פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
איך הופכים לאומה נטולת פחמן?
18/01/2020 20:06

מדינות האיחוד האירופי התחייבו בחודש שעבר להשיג יעדים מרחיקי לכת, לקראת יצירת כלכלה המבוססת על ניטרליות פחמנית. כלכלה זו תתבסס על התייעלות, הכוללת שימוש במקורות אנרגיה חלופיים ובאמצעים לספיחת פחמן כדי ליצור מציאות חדשה, שבה אין תוספת של פליטות גזי חממה לאטמוספרה. כמה מדינות, וגרמניה בראשן, התחילו להיערך בשנים האחרונות לקראת כלכלה נטולת פחמן, אבל הדרך עד הפרידה הסופית מחומר זה עודנה רצופה מכשולים.

בשבוע שעבר נערך בתל אביב כנס סביבה 2050, שעסק בהתפתחויות הסביבתיות בעשורים הקרובים. אחד הדוברים המרכזיים היה יינס בורכהארדט מחברת Boston Consulting Group, העוסקת בייעוץ אסטרטגי לחברות ברחבי העולם. הוא הציג למשתתפים פרויקט להפחתת גזי חממה בגרמניה, שהובילו נציגי התעשייה שם.

ממשלה גרמניה כבר החליטה להפחית עד אמצע המאה את פליטות גזי החממה במדינה בשיעור של עד תשעים וחמישה אחוזים לעומת 1990. בפרויקט שהיה מעורב בו בורכהארדט נותחו אמצעים שונים להשגת היעדים שקבעה הממשלה, ובהליך השתתפו שבעים חברות והתאחדויות תעשיינים גדולות. בורכהארדט מדגיש שהמניע העיקרי שלהן הוא ההבנה שאם זו המדיניות של הממשלה, עדיף להשתלב בה בדרך היעילה ביותר וליצור ודאות לטווח ארוך. 
המסקנה העיקרית שעלתה מהפרויקט להפחתת גזי חממה היא שאפשר להשיג יעד הפחתה של שמונים אחוזים מהפליטות, וזאת בעזרת השקעות שלא יפגעו בהתפתחות של התעשייה הגרמנית ובקיומה. הטכנולוגיות הקיימות — התייעלות אנרגטית ושימוש בדלקים נקיים — יאפשרו לעשות זאת, אך בתנאי שיישומן יהיה אופטימלי. ההשקעה שתידרש עד אמצע המאה היא בשיעור של 1.5–2.3 טריליון אירו. בחישוב שנתי מדובר בפחות משני אחוזים מהתוצר המקומי. חלק גדול מההשקעה יוחזר בזכות החיסכון הרב שיושג בעקבות ההתייעלות וההימנעות מייבוא דלקים.
 
הארץ | צפריר רינת | 15.1.2020

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy