פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
כישלון בהנפקת תמר פטרוליום: המוסדיים לא הזרימו ביקושים - והגיוס בוטל
18/01/2020 20:18

תמר פטרוליום ביצעה ביום חמישי מכרז למשקיעים מוסדיים לגיוס ההון, שנועד בין היתר לשמור על מניות החברה במדד ת"א 125 ולשפר את איתנותה הפיננסית הרעועה ■ תמר פטרוליום – שהוקמה על ידי דלק קידוחים ב-2017 – נפלה תוך שנתיים וחצי בכ-60%

 תמר פטרוליום, ששותפה (16.75%) במאגר תמר, נסוגה מכוונתה לבצע הנפקת מניות (אקוויטי). החברה, בניהולו של ליעמי וייסמן, החליטה לבטל את גיוס ההון המתוכנן, בסך 140 מיליון שקל, שבו החלה ביום חמישי. הסיבה: היענות נמוכה של גופים מוסדיים להשתתפות בהנפקה, חרף ההנחה המשמעותית שניתנה על מחיר השוק.

ביום חמישי ביצעה תמר פטרוליום מכרז למשקיעים מוסדיים לגיוס ההון, שנועד, בין היתר, לשמור על מניות החברה במדד ת"א 125  ולשפר את איתנותה הפיננסית הרעועה. החברה הציעה את מניותיה לגופים המוסדיים במחיר מינימום של 7.44 שקלים, המשקף הנחה (דיסקואנט) של כ-8% ביחס למחיר השוק ערב הגיוס, כולל עמלת התחייבות מוקדמת בגובה של 2.5%.
בעקבות הביקושים הנמוכים, בתמר פטרוליום, ביחד עם חתם ההנפקה פועלים אי.ב.אי, התלבטו אם להוסיף למשקיעים המוסדיים אופציות למניות, במטרה להגדיל את התמריץ להשתתפות בהנפקה. האופציות אמורות היו להעמיק את הדיסקאונט לעומת מחיר השוק ל-12%. ואולם בסופו של דבר, החברה החליטה שלא להעניק אופציות למשקיעים – ונסוגה מאוחר יותר מהכוונה להנפיק מניות.
המוסדיים כבר הפסידו מאות מיליוני שקלים
תמר פטרוליום, חברה ללא גרעין שליטה, הוקמה ב-2017 על ידי דלק, במטרה שתרכוש חלק מאחזקותיה בתמר, כמתחייב במתווה הגז. מי שהביאה בפועל את תמר פטרוליום לבורסה היתה שותפות דלק קידוחים, בניהולו של יוסי אבו, שאף כיהן בתפקיד יו"ר תמר פטרוליום בתקופה מסוימת. בשלב הראשון רכשה תמר - שמוחזקת בעיקר על ידי הגופים המוסדיים - 9.25% מהזכויות של דלק בתמר, ובשלב השני רכשה עוד 7.5% מאחזקות נובל אנרג'י .
דלק ונובל מכרו את האחזקות שלהן במאגר תמר לציבור, במחיר מופרז ומנותק מהמציאות, כפי שניתן ללמוד מנפילה במחיר מניית תמר פטרוליום. מאז ההנפקה נפלה המניה בכ-60%, ושווי החברה מסתכם כיום בכ-640 מיליון שקל, בהשוואה ליותר מ–2 מיליארד שקל בסמוך להנפקה הראשונית. הנפילות במניה הניבה הפסדים של מאות מיליוני שקלים לגופים המוסדיים שהשקיעו בהנפקה - שהם למעשה הפסדים של העמיתים החוסכים לפנסיה.
המשקיעים המוסדיים הגדולים בהנפקה כללו את קבוצת הראל, מנורה־מבטחים, חברת קרנות הפנסיה עמיתים וקרנות ההשלמות של המורים והגננות – ארבעת משקיעי העוגן שבחרו להשתתף בהנפקה, חרף סימני האזהרה הברורים. יצוין שהיו כמה גופים מוסדיים מרכזיים שבחרו שלא להשתתף בהנפקה, מחשש שמדובר בעסקה גרועה; אלו כללו את כלל, מגדל והפניקס ואת בתי ההשקעות אלטשולר-שחם, פסגות ומיטב דש.
 
דה מרקר | ערן אזן | 11.1.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy