פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
מחירי הגז הטבעי צוללים – ובחברות האנרגיה מתפללים לנס
21/02/2020 17:10

בארה"ב צנח מחיר הגז לשפל של ארבע שנים – 1.86 דולרים ליחידת חום ■ מחירי הגז הנוזלי באסיה בשפל כל הזמנים – 3 דולרים ליחידת חום ■ "התפרצות נגיף הקורונה לא משנה באופן מהותי את כיוון השוק. הוא כבר היה חלש, והוא ממשיך ללכת לכיוון הזה"

מחירי הגז בעולם ממשיכים לרדת לשפל יוצא דופן, למרות עונת החורף, שמתאפיינת בדרך כלל בעליית מחירים. "בכנות, אם היתה לי משאלה אחת בחינם – הייתי מבקש (מאלוהים) - אנא שלח לי סופת קרח שתציל את מחירי הגז", אמר בשבוע שעבר ל-CNBC ריינר סיל, מנכ"ל חברת האנרגיה האוסטרית OMV. 

מחיר הגז בארה"ב ירד ל-1.86 דולר ליחידת חום – שפל של ארבע שנים. מחיר הגז נמוך ב-30% ביחס למחירו בשנה שעברה. מתחילת 2020 ירד מחירו כמעט ב-15%. בהולנד – שהיא מדינה מפיקת גז, בדומה לישראל – מחיר הגז ירד ל-2.7 דולרים בלבד (חוזי spot). באירופה, מחיר הגז המיובא ביבשת צנח ל-3.6 דולרים ליחידת חום, לעומת מחיר של 6 דולרים בתקופה המקבילה ב-2019.
הירידה במחירי הגז מיוחסת בין היתר לירידה במחירי הנפט, בעקבות התפשטות וירוס הקורונה והחשש להשפעתו על הכלכלה הגלובלית; חורף חם יחסית בארה"ב, שהפחית את הביקושים; ועודפי גז גדולים, שמקורם בהפקה מפצלי שמן בארה"ב. בעקבות ירידת המחירים, חברת הדירוג S&P הפחיתה את דירוג האשראי של 6 חברות המפיקות גז, וחברות נוספות קיבלו תחזית דירוג שלילית.
גם מחירי הגז הנוזלי (LNG) בעולם מגרדים את התחתית. באסיה, מחיר הגז הנוזלי במשלוחי ספוט נסגר בשפל של כל הזמנים - 3 דולרים ליחידת חום (Japan-Korea-Marker (JKM, כך על פי נתוני S&P Global Platts. מחירי הגז באסיה ירדו דרמטית מתחילת 2020, בעקבות גידול בהיצע – בין היתר בשל התפשטות נגיף הקורונה בסין, שהיא יבואנית ה-LNG הגדולה בעולם; חורף חם מהממוצע בצפון אסיה והמשך הגידול באספקה מפרויקטי הנזלה חדשים של גז בארה"ב.
"התפרצות נגיף הקורונה לא משנה באופן מהותי את כיוון שוק ה-LNG. השוק כבר היה חלש והוא ממשיך ללכת לכיוון הזה", אמר אירה ג'וזף, מחלקת המחקר והאנליזה של ענף הגז הטבעי ב-S&P Global Platts.
הירידה במחירי הגז משפיעה גם על שותפויות הגז בבורסה. רציו, המחזיקה ב-15% בלווייתן – השלימה נפילה של 30% מתחילת 2020. דלק קידוחים שמחזיקה בלווייתן ובתמר – ירדה ב-29% מתחילת השנה. ישראמקו  המחזיקה בתמר, ירדה ב-25% מתחילת השנה; ואילו תמר פטרוליום, המחזיקה בתמר, צנחה ב-80% מאז ההנפקה לפני שנתיים וחצי. 
 
דה מרקר | ערן אזרן | 12.2.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy