פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
בעקבות התקלה באסדת לווייתן: משרד האנרגיה מגביל את ההפקה ל-60%
21/02/2020 17:24

המשרד הודיע לחברת נובל שעד שלא יושלם תחקיר האירוע שהתרחש השבוע, בו התגלתה תקלה בצנרת המובילה לבארות לווייתן, לא תתאפשר מהן הפקה מלאה. משרד האנרגיה: "המשך הפעולות ייקבע על סמך בדיקות הנדסיות קפדניות שמתבצעות בימים אלה".

 במשרד מזכירים שהתקלה התגלתה בתקופת ההרצה בפרויקט הפקת הגז הטבעי באסדת לווייתן, במקטעי צנרת ההזרמה המצויים בסמיכות לקידוחי ההפקה בבאר המאגר (ג'מפרים), בהם התגלה רטט אשר זוהה על ידי רובוט תת-ימי שהורד למעמקי הים. "על מנת לצמצם ולמזער את הרעידות, הופחתו כמויות הגז הטבעי המופקות מהבארות בכ-40% מהתפוקה המירבית. הכמות תוגדל רק באישור משרד האנרגיה לאחר ביצוע הבדיקות הנדרשות", אומרים שם, ומחדדים ש"המשרד בוחן יחד עם יועצים חיצוניים ועם חברת נובל את התקלה. המשך הפעולות ייקבע על סמך בדיקות הנדסיות קפדניות שמתבצעות בימים אלה. יש להדגיש כי לאורך כל התקופה לא הייתה דליפת חומרים כלשהם למי הים ולא נגרם לאסדה או למתקנים הנדסיים הקשורים לאסדה כל נזק".

מה ההפחתה הזו אומרת בפועל? למאגר לווייתן ארבע בארות עם יכולת הפקה של כ-300 מיליון רגל מעוקב (mmcf) ליום לכל באר. כרגע ההגבלה היא לרף של 165 mmcf ליום, כאשר אחת הבארות תעלה לחצים ל-225 mmcf כבר בשבוע הבא. זאת, בעקבות התקנת אמצעי ניטור ישירים עליה. הלקוחות, במקרה או שלא, בינתיים לא ניזוקו - מבדיקת כלכליסט עולה שהחוזים מול חברת החשמל הירדנית ומול דולפינוס המצרית נשארים ללא שינוי מבחינת כמויות מכירה. באשר למשק המקומי, לחברת החשמל חוזה קטן וקצר טווח (עד אמצע 2021), על בסיס עודפים והיצע זמין. מאחר והחוזה הזה לא מעוגן בכמויות מינימום מחייבות (TOP), חברת החשמל יכולה תיאורתית לרכוש ביחס לצרכיה תוך ניצול המחיר הזול יחסית מלווייתן (4.8 דולר ליחידת חום), ביחס לתמחור הגבוה של מאגר תמר (כ-6.4 דולר ליחידת חום).  
 
הרכש הזה, יש לציין, כבר צימצם את עלות סל הדלקים של חברת החשמל ותרם להורדת התעריף בינואר בכ-4.13%. לפיכך, לא בטוח שחברת החשמל יכולה לקבל בשל המצב מה שאולי רצתה לקנות, ובמידה וההגבלות על ההפקה יסתיימו תוך זמן קצר - ימים עד שבועות - ההשפעה על התעריף לקראת 2021 לא תהיה דרמטית.
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 13.2.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy