פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
אופ"ק בלחץ: הקורונה פוגע בביקוש לנפט
12/03/2020 14:35

שרי הנפט של החברות באופ"ק נפגשים השבוע כדי לגבש פתרונות למשבר בשוקי הנפט ■ נפט טקסס מתוק ירד ביום שישי מתחת ל-45 דולר לחבית, לאחר שאיבד 16% בשבוע, אך בשני התאושש בכ-2% ■ שוק הנפט מושפע גם מהצניחה החדה בהיקף התחבורה בערים שנפגעו מהווירוס.

הוא הגיע סוף סוף - השבוע שבו שרים מיצרניות הנפט של אופ"ק ומבעלות הברית שלהן נפגשים כדי להחליט על עתיד הסבב האחרון של קיצוצי התפוקה. לאחר שלא הצליחו לשכנע את רוסיה להקדים את הפגישה, סעודיה מקווה עתה לשכנע את בעלת הברית הגדולה ביותר שאינה באופ"ק לגבי הצורך בקיצוצים עמוקים יותר, לאור ההאטה בביקוש לנפט בשל וירוס הקורונה. ההצלחה קריטית, והכישלון יהיה יקר.

המגפה המאיימת כבר השפיעה על שוקי הנפט. הנפט האמריקאי הגולמי מסוג טקסס מתוק נסחר כעת מתחת ל-50 דולר לחבית והנפט הגולמי מסוג ברנט, המדד הגלובלי, ירד מתחת ל-50 דולר לחבית ביום שישי. הווירוס ממשיך להתפשט, הצפון התעשייתי של איטליה נמצא תחת סגר, ושווייץ אסרה על עריכת כנסים גדולים. יצרניות הנפט נתלות בהערכות אופטימיות מדי לגבי הביקוש.
מזכ"ל אופ"ק, מוחמד ברקינדו, טען בשבוע שעבר כי למרות הווירוס, "הצמא העולמי לאנרגיה ימשיך לגדול". ככלל, מדובר בקביעה נכונה, אך לא בטוח שהיא תקפה לגבי הביקוש לנפט השנה. חברת הייעוץ JBC אנרג'י חתכה את הצמיחה בביקוש הגלובלי לדלק ל-50 אלף חביות ביום השנה, ואילו FGE חתכה את תחזית הצמיחה השנה ל"כמעט אפס". 
בעקבות הקורונה: בתי זיקוק באסיה מקטינים את רכישות הנפט מסעודיה. "מרחץ דמים": השווקים סגרו את השבוע הגרוע מ-2008; נמחקו 5 טריליון דולר. "צונאמי כלכלי": הקורונה פוגע בכל שוקי הסחורות ומגדיל את החשש ממיתון עולמי.
החברות מבססות את הפסימיות שלהן על האפקט של התפשטות הווירוס מחוץ לסין, ועל צניחת היקף התחבורה בערים המושפעות מהקורונה, כפי שמגלים נתוני מדד התחבורה של טום טום, יצרנית וספקית שירותי הניווט. היקפי התחבורה בבייג'ין עדיין נמוכים בהרבה מרמתם הנורמלית, ובווהאן, מרכז ההתפרצות בסין, אין כל שיפור.
 
דה מרקר | בלומברג וג'וליאן לי | 3.3.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy