פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
משבר הקורונה חתך לתשובה 3 מיליארד שקל משווייה של דלק
12/03/2020 14:37

דלק נפלה מתחילת השנה ב–40%, והתשואות על האג"ח זינקו ליותרמ–8%■ הירידות נובעות מהצניחה במחיר הנפט, שמפחיתה את שווי נכסיה של דלק ■ לפי שעה, עסקות הגידור בעסקת שברון, עם התזרימים מתמר ולווייתן, צפויים להספיק לקבוצה לפירעון חובותיה בזמן הקרוב — אלא אםיהיו הפתעות בדרך

 לא מעט נכתב על המזל של יצחק תשובה, האיש ששתי תגליות גז ענקיות איפשרו לו לצלוח בשלום הסדר חוב כבד בדלק נדל"ן, להמשיך ולשלם חובות אישיים לבנקים ולהישאר איש עסקים לגיטימי. ואולם, בכל הנוגע לעסקת שברון (+4.39% 98.53), שבה רכשה קבוצת דלק (-6.77% 523) שבשליטתו נכסי נפט וגז בים הצפוני בעסקה בשווי של 2.3 מיליארד דולר, נראה שהמזל, לפי שעה, עצר לחניית ביניים.

 
בנובמבר 2019 השלים תשובה את העסקה הגדולה בתולדות קבוצת דלק. דלק, באמצעות החברה הבת איתקה (100%), רכשה את נכסי הנפט והגז של ענקית האנרגיה שברון בעסקה ממונפת מאוד, שבה נטלה הלוואות גדושות של 1.8 מיליארד דולר. דלק רכשה את הנכסים בתמחור יקר — 11–12 דולר עבור כל חבית נפט שבפורטפוליו. עם החתימה על עסקת שברון, תשובה הגדיל משמעותית את החשיפה לשוק הנפט העולמי, שמתאפיין בתנודתיות. ההימור על הנפט התבצע כשמאזני דלק (ללא החברות הבנות) היו גדושים בחובות של 6–7 מיליארד שקל. החובות הגדילו את הרגישות של דלק, שהיא חברת אחזקות ממונפת, לתנודות בשוק הנפט, והפכו אותה לסוג של אופציה על הפעילויות של החברות הבנות — נפט בעולם וגז בישראל.  עם השלמתה של עסקת שברון, סך החוב של דלק למחזיקי האג"ח ולבנקים, כולל תשלומי ריבית, גדל ל-9.5 מיליארד שקל, ממנו היא נדרשת לפרוע 6.4 מיליארד שקל בתוך שלוש שנים. כדי לרווח את לוח הסילוקין, המנכ"ל החדש, עידן וולס, הצליח באחרונה לדחות תשלומים של 1.5 מיליארד שקל מהפירעונות ב–2020 לשנים הבאות — ובכך הפחית את הלחץ על הקבוצה בטווח הקרוב.
 
כמו יתר המשקיעים, גם תשובה נתקל בחודש שעבר ב"ברבור שחור": נגיף הקורונה, שהחל להתפשט מסין למדינות נוספות בעולם. כיום, החשש המרכזי הוא שהתפשטות הנגיף תביא להאטה גלובלית ניכרת, ואולי גם למיתון. האטה כזו צפויה להפחית את הביקושים לאנרגיה בעולם, והיא כבר הפילה את מחיר הנפט ל–45 דולר לחבית — ירידה חדה של 26% מתחילת 2020. במקביל, גם מחירי הגז צנחו בעולם, עקב עודפי היצע גדולים.
הירידה במחירי האנרגיה והחשש להאטה הפילו גם את מניותיהן של חברות האנרגיה, ובכללן דלק. ביום ראשון נפלה דלק ב–8%, ומתחילת השנה צנחה ב–40%. המניה נמצאת בשפל מאז המשבר של 2008–2009. שווייה של קבוצת דלק ירד ל–3.7 מיליארד שקל — הנמוך זה 11 שנה, כך שמתחילת משבר הקורונה נחתך שווייה של דלק ב–3.1 מיליארד שקל.
הירידות במניית דלק היו חריפות ביחס לעולם. כך, מדד חברות האנרגיה בארה"ב (S&P 500 Energy Sector) ירד מתחילת השנה ב–22%, ומדד האנרגיה הגלובלי (MSCI World Energy Sector) ירד ב–19%. הירידות הכפולות בדלק עשויות להיות מוסברות בחוב הפיננסי הגדוש, שכאמור גרם לה להיהפך רגישה מאוד לשינויים במחירי האנרגיה; בצד חששות המשקיעים לגבי יכולתה להתמודד עם נטל החוב בסביבה של משבר גלובלי.
 
בצד המניה, גם האג"ח של דלק ירדו בחדות — והתשואה עליהן זינקה. ביום ראשון נפלו האג"ח ב–3%–5%, והשלימו נפילה של עד 9% מתחילת השנה. בעקבות הירידות, התשואה על אג"ח י"ג של דלק, הצמודה למדד, עלתה ל–8.3% — מרווח של 9.1% מעל אג"ח ממשלתית מקבילה. התשואה על אג"ח ל"א הארוכה (שקלית) עלתה ל–8.6% — מרווח של 8.4% מעל אג"ח ממשלתית מקבילה. הזינוק בתשואה מגלם עלייה משמעותית בפרמיית הסיכון שהשוק מייחס לדלק, והוא יקשה עליה למחזר חלק מהחוב שלה.
הירידות במניה ובאג"ח נרשמו אף על פי שדלק מבצעת רכישות משמעותיות של מניות ואג"ח, במסגרת תוכנית רכישה עצמית (Buyback). באוקטובר דיווחה דלק על תוכנית רכישה של 100 מיליון שקל, לאחר שהשלימה את מסגרת הרכישות עליה הודיעה בתחילת 2019. עד כה ניצלה דלק 75% מהמסגרת החדשה. הקבוצה מחזיקה כעת ב–5% מסך ההון המונפק של דלק כמניות רדומות וב–1.5% מאג"ח ל"ד.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 3.3.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy