פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הטבעת מתהדקת על תשובה: הסדר חוב שני, 8 שנים אחרי דלק נדל"ן
20/03/2020 15:44

בעקבות נפילת דלק קידוחים, סיטיבנק החל אתמול לממש בטוחות כנגד החוב של דלק, ומאיים להקטין לתשובה את המקור התזרימי העיקרי לפירעון חובות ■ מחזיקי האג"ח בגישושים להקמת נציגות, ובמוסדיים שוקלים לפנות לביהמ"ש כדי לעצור תשלום של 120 מיליון שקל לסדרה י"ג החודש, מחשש להעדפת נושים.

הימים הקרובים צפויים להיות גורליים עבור יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק (+20.97% 8320). שמונה שנים לאחר הסדר החוב בדלק נדל"ן, שהסתיים בתספורת של 65%, הנושים עשויים לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד דלק עצמה. תשובה בוודאי לא דמיין שתוך שבועות ישתנה מצבו מהקצה אל הקצה, וממיליארדר ששולט במשאבים עצומים ייהפך לאיש עסקים המקושש מזומנים.

טבעת הנושים מתהדקת במהירות סביב דלק, שחייבת 6.1 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ו-3 מיליארד שקל לבנקים. אתמול התברר כי סיטיבנק החליט לממש בטוחות כנגד הלוואה שנתן בעבר לקבוצה. מדובר בהלוואה שיתרתה כ-57 מיליון דולר, ודלק נטלה אותה במנות ב-2013–2018. את יתרת ההלוואה אמורה דלק לפרוע, בתשלום אחד, באפריל 2021. כנגד ההלוואה שיעבדה דלק 15% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים. לאחר ירידה של 65%, שווי היחידות המשועבדות ירד ל-540 מיליון שקל בלבד. בעקבות זאת, לבנק קיימת עילה לדרוש פירעון מיידי של החוב. ואכן, הבנק פנה לדלק בסוף השבוע בבקשה לפירעון מלא של החוב או שיחל באופן מיידי במימוש הבטוחות.  
 
מחשש שתאבד חלק מזכויותיה בדלק קידוחים, שבה היא תלויה לפירעון חובותיה, דלק פנתה בבהילות לבית המשפט. מהבקשה שהגישה דלק, באמצעות עו"ד פיני רובין, ניתן ללמוד על מפלס החרדה וההיסטריה. 
דלק מכנה את התנהלותו של סיטיבנק כשרירותית ומתעלמת מ"נגיף עליון". לטענתם, דרישתו של סיטיבנק לפירעון מוקדם היא בלתי סבירה ונעשתה מ"הרגע להרגע". עוד נכתב כי "מבחינת סיטיבנק העולם כולו יכול לעצור מלכת, ומימוש הביטחונות השרירותי יימשך". דלק הדגישה כי מטרתה היא למנוע כדור שלג שעלול, לשיטתה, להסב נזקים עצומים למחזיקי האג"ח, לקבוצת דלק, לנושים המובטחים והבלתי מובטחים. השופט איתן אורנשטיין החליט להיענות לבקשתה והוציא צו המורה לעצור את המימוש.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 16.3.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy