פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
אמיר דיין מנצל את המשבר: רוכש מסיטיבנק 12% מדלק קידוחים
20/03/2020 15:46

המניות יימכרו תמורת יתרת ההלוואה שהעניק הבנק לקבוצת דלק, 57 מיליון דולר, אבל שוות יותר מכפול. המכירה תבוצע בהתניה משום שקבוצת דלק, בעלת השליטה (59.2%) בדלק קידוחים קיבלה צו מניעה זמני למכירתן. דלק: "זו קנוניה, לא נוותר על המניות".

בנק ההשקעות האמריקאי סיטיבנק מכר 12% ממניות דלק קידוחים שמשועבדות לו תמורת 57 מיליון דולר לאיש העסקים הישראלי אמיר דיין, שפועל בעיקר בתחום הנדל"ן בברלין. 3% נוספים מהמניות המשועבדות ישיב הבנק לקבוצת דלק. שווי המניות שנמכרו עומד על 120 מיליון דולר בעוד שהחוב של קבוצת דלק לבנק עומד על 57 מיליון דולר. המכירה נעשתה על רקע צניחה בשווי דלק קידוחים, שבה קבוצת דלק מחזיקה 59.2%. ל"כלכליסט" נודע כי סיטיבנק החליט למכור את המניות בהתניה, בגלל צו המניעה שהוצא אתמול (א') על ידי נשיא בית המשפט המחוזי בת"א איתן אורנשטיין לבקשת דלק. האירוע נחשף אתמול בבוקר באתר "כלכליסט". השופט אורנשטיין הורה לסיטיבנק להגיש תגובה עד ליום שלישי ב־11:00 בבוקר. אתמול נעצר המסחר במניית דלק קידוחים בשל פסיקת השופט.  

סיטיבנק ביצע את העסקה עם דיין, מאחר שלטענת הבנק אין מנוס ממימוש המניות והכללים הנוקשים של הבנקאות העולמית לא מאפשרים לה להעניק לדלק ארכה. זאת, לאחר שבמשך שבוע ניסתה, לטענתה, להגיע להסכמות על תנאי הארכת ההלוואה. ההערכות הן שמנגנון ההלוואה קובע כי במקרה של מחלוקת, הנושא יתנהל לפי דיני אנגליה ולא לפי דיני ישראל. ההלוואה של 150 מיליון דולר ניתנה ב־2013 מסיטיבנק לדלק אנרגיה, ויתרתה עומדת כאמור על 57 מיליון דולר. יתרת ההלוואה אמורה להיפרע בתשלום אחד, באפריל 2021. הביטחונות שסיטיבנק קיבל היו 15% ממניות דלק קידוחים, ששוויין כיום הוא 540 מיליון שקל - כ־260% מגובה יתרת ההלוואה.
 
המגעים בין סיטיבנק ודלק נמשכו מספר ימים וכללו דיונים על תנאים חדשים להלוואה, כולל ריבית גבוהה יותר תמורת רף נמוך יותר של שווי מניה שבו תקבל סיטיבנק את המניות מיידית. לאחר שהצדדים שלא הגיעו להסכמות, הודיעה סיטיבנק במוצ"ש לדלק כי היא מעמידה את החוב לפירעון מיידי ומנצלת "מרג'ין קול" בהסכם ההלוואה. ההודעה נמסרה לפנות בוקר. נראה כי סיטיבנק ניסתה למכור את המניות לגופים שונים תמורת ההלוואה, אך ללא הצלחה, כשאמיר דיין היה היחיד שהסכים למחיר. מדובר בעסקה אטרקטיבית לאור הצניחה בשווי של דלק קידוחים ל־3.6 מיליארד שקל בלבד. מניית דלק קידוחים צנחה ב־65% מתחילת שנת 2020. הפניה הראשונה נעשתה ב־7 במרץ, כשסיטיבנק דרש מדלק, המנוהלת בידי עידן ולס, להסכים לשורת תיקונים להסכם ההלוואה. הקובננט בהלוואה הקודמת דיבר על ירידה של מניית דלק קידוחים מתחת למחיר של 1.2 דולר. יש לציין כי מחיר המנייה כיום עומד על כ־30 אגורות בלבד.
 
דלק טענה כי לאור התנודות החריפות בשער יחידות ההשתתפות, כי דרישות התיקון של סיטיבנק אינן ישימות, ושמשמעותן הפרקטית הינה פירעון מיידי של ההלוואה. לאור העובדה שהצדדים לא הגיעו להסכמה על התיקונים, סיטיבנק דרש מדלק ביום שישי לשלם את מלוא סכום ההלוואה עד ל־17:00 שעון לונדון (19:00 שעון ישראל) באותו יום.
 
כלכליסט | גולן חזני | 16.3.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy