פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
שר האוצר כחלון מבטיח להקים צנרת ייצוא גז חדשה למצרים
20/03/2020 15:48

למרות שהשר לא חידש הרבה בתוכנית שהציג היום תחת הכותרת "קידום מואץ של תשתיות צמיחה למשק", השר מחזיר את קבלת ההחלטה שרשות החברות עצרה בדקה ה-90, על הקמת הצנרת במימון ממשלתי דרך חברת נתיבי גז.

התוכנית הכלכלית שהציג שר האוצר כחלון כוללת מעט מאוד בשורות חדשות לענפי התחבורה והתשתיות, אם בכלל. אולם, במפתיע התוכנית כוללת גם "הקמת קו הולכת גז לצורך הגדלת ייצוא הגז הטבעי למצרים". 

זכור, ראש הממשלה נתניהו הבטיח להשקיע במשק ולהקציב לו את המשאבים הדרושים כדי שהוא לא יקרוס, אולם עיון ברשימת הצעדים שכחלון הציג מגלה שרוב הצעדים בתחומי התשתית כבר בביצוע או אחרי החלטה לקדם. 
 
כאמור, גולת הכותרת שהציג כחלון כוללת במפתיע "הקמת קו הולכת גז לצורך הגדלת ייצוא הגז הטבעי למצרים". קיומו של הפרויקט אינו חדש, וכפי שנחשף בכלכליסט רשות החברות עצרה בדקה ה-90 קבלת החלטה על הקמת הצנרת במימון ממשלתי דרך חברת נתיבי גז.
 
למעשה, הנושא נמצא בשימוע רשמי של רשות הגז וטרם התקבלה החלטה על קידומו, לוחות הזמנים הרשמיים או צורת המימון שלו (פרטית בלבד או חצי ציבורית וחצי פרטית. כך או כך, מי שיכול לשאוב עידוד מעצם הכרזת שר האוצר כחלון הם שותפויות הגז, ובראשן דלק קידוחים, נובל אנרג'י וישראמקו, כיוון שהצנרת הזו אמורה להגדיל את מכסת הייצוא המובטחת למצרים שמגיעה כיון רק ממאגר בודד, הוא מאגר לויתן. עוד הבטיח כחלון "האצת פרויקטים" בתחום התחבורה שכוללים לדברי הודעת משרדו "חשמול מסילת הרכבת, הוספת מסילה רביעית (לאורך נתיבי איילון - ל"ג), רכבות קלות בגוש דן ובירושלים, נתיבים מהירים ונת״צים. מדובר בשורת פרויקטים שגם ככה נמצאת בעבודה מתקדמת, וחשמול הרכבת נמצא בעיצומו לפחות לאזור תל אביב. לגבי שאר הארץ הוא נתקע מול הקבלנית הספרדית (SEMI) ומשרד התחבורה אמור להחליט כיצד להתקדם איתם. לגבי הרכבות הקלות בתל אביב ובירושלים, מדובר בפרויקטים שכבר בבניה (תל אביב או ירושלים) או בתכנון ואחרי הכרזה רשמית ותקצוב שמור מראש. 
 
פרויקטים אחרים שכבר הוכרז עליהם, והשלמת העבודה לגביהם תארך שנים רבות, הם "הכפלת מסילות החוף ת״א-חוף כרמל", כמו גם " הקמת עשרה מרכזי תחבורה משולבים בגוש דן", באמצעות תמ"א 70 שעיקריה נחשפו בכלכליסט בינואר האחרון. לגבי התכנית להקמת "הקמת הקו הכחול בירושלים מגילה לרמות", כלומר קו רכבת קלה, מדובר בפרויקט שהופקד לפני כארבע שנים, כך שלא ברור מה ההצהרה של כחלון תקדם אותו יותר מהעיכובים שכבר נרשמו לגביו. 
 
לקינוח ציין כחלון שורה של פרויקטים אמורפיים, כלומר כאלה שטובים לכל עת ושעה, לרבות "קידום החדשנות והמו"פ באמצעות מענקי הרשות לחדשנות", כמו גם "עידוד השקעות ויצוא באמצעות מענקי משרד הכלכלה" וגם "תכנית רב שנתית להגדלת מספר המהנדסים האזרחיים לתשתיות ובינוי". 
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 16.3.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy