פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
סימנים של אופטימיות בדלק: נתגלו סימני פטרוליום בנכס של איתקה
20/03/2020 15:55

נתגלו סימנים בנכס שבים הצפוני; שוויה של אתיקה שנרכשה ב-1.5 מיליארד דולר, נחתך בתקופה האחרונה בעשרות אחוזים; מניית דלק זינקה בימים האחרונים בכמעט 100%, אך מחירה מתחילת השנה עדיין מבטא נפילה של 80%.

על רקע הקשיים בחברה דלק קבוצה דווחת כי נתגלו סימני פטרוליום, בנכס הנפט איזבלה בו מחזיקה (10%), החברה הבת איתקה (100%). ההודעה מגיע לאחר ששוויה של איתקה נחתך בעשרות אחוזים. על פי הודעת החברה, Total E&P North Sea UK המשמשת כמפעיל בנכס הנפט הודיעה לה כי, במהלך קידוח ניסיון נתגלו סימני פטרוליום בשכבות המטרה בקידוח. המפעיל מסר כי עקב לחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה בשלב זה לא ניתן לבצע מבחני הפקה באמצעות הציוד הקיים. אך, בכוונת המפעיל לבחון חלופות שונות לביצוע מבחני הפקה בנכס הנפט במועד מאוחר יותר. על פי תנאי העסקאות, איתקה לא נושאת בתשלום בגין חלקה בנכס הנפט(10%).

דלק קבוצה והסדר החוב שבדרך
 
קבוצת דלק נמצאת בתקופה קשה, בין היתר, בעקבות המשבר האחרון - משבר הקורונה, והצניחה במחירי הנפט והגז. מתחילת החודש צללה מניית החברה בכ-72%, והשלימה צניחה של כ-81% מתחילת השנה. השווי של הקבוצה בשוק הוא 1.2 מיליארד שקל נמוך עשרות אחוזים מתחת להון העצמי. כשזה קורה יש תרחיש אחד ברור - השווי בספרים לא מייצג. כשזה קורה, החברה צריכה להביא מעריך שווי שיגיד מה השווי האמיתי של הנכסים - תרחיש של מחיקת ענק בדלק הוא אפשרי בהחלט. 
 
במקביל לקריסה במניה, אגרות החוב קרסו גם. הן נסחרות בתשואת זבל של עשרות אחוזים, בכללן גם אגרות החוב לזמן קצר. התשואה באגרות החוב משקפת ציפייה של השוק לפשיטת רגל או להסדר חוב. כל זה, לצד הלחץ מצד הבנקים להעלות ביטחונות חייבו את תשובה לממש את אלעד מגורים. השאלה אם זה יספיק? ממש לא בטוח. 
 
שוויה של איתקה שנרכשה ב-1.5 מיליארד דולר נחתך בעשרות אחוזים. הערכה של חצי מיליארד דולר היא לא מנותקת, אם כי חלק גדול מהתפוקה לשנתיים הקרובות גודר. גידור זה נחמד, אבל צריך לזכור - גידור עולה כסף. חוץ מזה, אי אפשר לגדר הכל. יש עדיין חשיפה - כשהנפט והגז יורדים בכ-40% מתחילת השנה, עולה שאלה - מה גודר, כמה, באיזה מחיר, מה ההתניות של הגידור? מעבר לכך - ירידה במחירי הנפט והגז, עלולה לפתוח את החוזים הקיימים - מצרים וירדן עלולות לשנות את התנאים; והכי נורא - אגרות החוב זועקות - "השוק לא יספק מימון נוסף, החברה בדרך להסדר". כן, הכל התחיל בקורונה, ותראו איך היא השפיעה על השווקים ועל קבוצת דלק בפרט. ככה זה שאתה ממונף, ככה זה כאשר לוקחים סיכונים גדולים - זו כבר לא השקעה, זה הימור. 
 
ביז פורטל | איתן גרסטנפלד|

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy