פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
לתשובה נגמר הדלק: בדרך לאבד את השליטה בקבוצה
25/03/2020 21:30

מידרוג חתכה את דירוג האשראי של קבוצת דלק ב–15 נוצ'ים לרמה של חדלות פירעון ■ לבנקים זרים קיימת עילה להעמיד לפירעון מיידי חובות של דלק במאות מיליוני דולרים ■ מחזיקי האג"ח נדהמו: מניות איתקה ומרבית מניות דלק קידוחים משועבדות לבנקים זרים ■ דלק: "לא הגיוני לבחון בנקודת הזמן הזו"

 השמים נסגרים מעל יצחק תשובה, הטייקון האחרון בבורסת ת"א, שמחק את מרבית הונו בחודשים ספורים. תשובה, שהמזל שיחק תפקיד מרכזי בקריירה שלו, עשוי למצוא את עצמו בקרוב מתרוצץ בין אולמות בתי המשפט, במטרה לשמור על הנכס המרכזי שלו: קבוצת דלק, שקרובה להסדר חוב ענקי, השני של תשובה בתוך כעשור. 

במהלך יוצא דופן, חברת דירוג האשראי מידרוג חתכה אתמול את דירוג האשראי של קבוצת דלק ב–15 דרגות (נוצ'ים) מרמה של A2 לרמה של Ca, המשקפת אירוע של חדלות פירעון. כלכלני מידרוג נימקו את ההחלטה בהערכתם ל"כשל פירעון ברמת ודאות גבוהה". זוהי הורדת דירוג אגרסיבית, שמדגימה את המצב העגום של קבוצת דלק — ארבעה חודשים בלבד לאחר שהשלימה את העסקה הגרועה בתולדותיה: רכישת נכסי שברון בים הצפוני.
"פעולת הדירוג משקפת את הערכתנו לכשל פירעון ברמת ודאות גבוהה באג"ח של דלק, הנשענת על הערכתנו להרעה מהותית ברמת הנזילות והגמישות הפיננסית עם פרוץ משבר כלכלי ופיננסי עולמי חמור בשבועות האחרונים", כתבו במידרוג. "מגפת הקורונה הובילה להאטה בפעילות הכלכלית בעולם ולירידה בביקוש לתוצרי אנרגיה, ובמקביל, אי־הסכמות בין חברות אופ"ק פלוס בדבר קיצוץ מקביל בתפוקות הנפט — הובילו לירידה חדה במחירי הנפט".
 האנליסטים קובי רחמני, ליאת קדיש וסיגל יששכר (סמנכ"לית), ייחסו את ההרעה לצניחה בשווי של שתי האחזקות המרכזיות של דלק — החברות הבנות דלק קידוחים ואיתקה. במידרוג ציינו כי מתחילת השנה חלה ירידה חדה של כ–60% במניית דלק קידוחים. במידרוג העריכו כי חלה ירידה חדה בשווייה של איתקה, בשל חשיפתה למחירי הנפט, במקביל לירידה חדה בשוויין של חברות דומות לה שנסחרות בחו"ל.
 
"אירועים אלו יצרו אי־ודאות גבוהה באשר ליכולתה של דלק למחזר חובות, להשלים עסקות מימוש נכסים ולנצל את מידת הגמישות הפיננסית שעמדה לטובתה ערב המשבר", כתבו במידרוג. עוד ציינו בחברת הדירוג כי יתרות הנזילות של דלק, שהסתכמו בכמיליארד שקל בתחילת 2020 נשחקו מאז במידה משמעותית, לאחר שהחברה צימצמה אשראי בבנקים, בעיקר מול השחיקה בבטוחות, וכן פרעה אג"ח בהתאם ללוח הסילוקין.
במידרוג ציינו כי דלק פועלת למימוש נכסים, אך הם חוששים כי לא יהיו לה מספיק מקורות לתשלום 120 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה י"ג כבר בסוף מארס. במידרוג הדגישו כי חלה שחיקה בגמישותה הפיננסית של דלק, בעיקר נוכח עסקת שברון, שבה הזרימה דלק כ–1.7 מיליארד שקל ממקורותיה, לא כולל הלוואה של 200 מיליון דולר שנטלה מבנק BNP להשלמת הרכישה. 
להחלטת מידרוג לחתוך בדירוג האשראי עשויות להיות השלכות מהותיות על דלק. שטר הנאמנות בסדרות האג"ח ל"א ול"ד — בערך נקוב של 3.6 מיליארד שקל — קובע כי דירוג הנמוך מ–BBB מינוס של מעלות (או מקביל לו במידרוג) לתקופה העולה על 21 יום הוא עילה לפירעון מיידי. כלומר, מחזיקי האג"ח יוכלו לקחת בקרוב את תשובה לבית המשפט, אם לא יזרים הון בהיקפים של מיליארדים. הזרמת הון לקבוצה לא נראית כעת אפשרית, לנוכח חובותיו האישיים הכבדים של תשובה לבנקים — 1.5 מיליארד שקל, לפי הערכות.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 24.3.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy