פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
תזרים המזומנים ההזוי של דלק
25/03/2020 21:33

יתרת המזומנים התכווצה מ־1.3 מיליארד שקל בתחילת השנה, ל־260 מיליון שקל. למחזיקים חסרי האמון נודע על הגדלת בטוחות ותשלומים לבנקים רק לפני האסיפה.

אסיפת מחזיקי האג"ח של קבוצת דלק שהתקיימה ביום שני השבוע נערכה באמצעות שיחת ועידה טלפונית והאזינו לה יותר מ־160 אנשים. שעה לפני תחילת שיחת הוועידה קבוצת דלק פרסמה פרטים על ההלוואות הבנקאיות ומסגרות האשראי שלה ושל חברות המטה שלה. המידע שהופיע בדיווח העיד על חוסר הרלבנטיות של תזרים המזומנים החזוי שקבוצת דלק פרסמה רק שבועיים לפני כן. "קרו המון דברים, זה נראה כאילו זה יקום אחר ועולם אחר השבועיים ויום האלו" הטיב להגדיר את המצב מנהל הכספים הראשי של דלק, ברק משרקי. 

יתרת המזומנים של הקבוצה שבתחילת השנה עמדה על 1.3 מיליארד שקל, התכווצה ל־260 מיליון שקל. חלק מהכסף שימש לפירעון אג"ח וחלק שימש לצורך תשלומים לבנקים הזרים שהעמידו אשראי מובטח לדלק. העובדה שהתשלומים לבנקים הזרים נחשפה בפני המחזיקים רק בדיעבד מגבירה את משבר האמון שבינם לבין הנהלת קבוצת דלק. אל מול הקופה המתדלדלת של קבוצת דלק מחזיקי האג"ח רוצים למנוע המשך זליגה של כספים לטובת הבנקים על חשבונם.
 
בעשור האחרון קבוצת דלק חילקה לבעלי המניות שלה דיבידנד בהיקף מצטבר של 5 מיליארד שקל. בדיוק הסכום שחילק נוחי דנקנר בעשור שלפני קריסת אי.די.בי. עכשיו, כשהחברה שרויה במצב קריטי, זה רק מתבקש שיגיע תורם של בעלי המניות להזרים הון לתוך החברה. עו"ד אופיר נאור הציג בפני הנהלת הקבוצה שתי שאלות בהקשר הזה: "האם החברה פנתה לבעל השליטה וביקשה לבחון אתו אפשרות (להזרמת הון, י"ר), והאם יש לחברה ידיעה לגבי היכולות של בעל השליטה מבחינת המינוף האישי שלו והמצב שלו להזרים הון לחברה?" מזכירת החברה עו"ד ליאורה פרט־לוין ענתה: "התשובה שלילית, אנחנו לא פנינו לבעל השליטה".
 
תשובתה של פרט־לוין מעניינת, כי הבנקים שהעמידו אשראי ליצחק תשובה כן מצאו לנכון לבקש ממנו לחזק את הביטחונות שהוא העמיד כנגד ההלוואות הפרטיות שלו. דווקא דלק, שהאג"ח שלה נסחרות בתשואה של יותר מ־400% לא חושבת שהגיע הזמן לפנות לבעלי השליטה כדי שיסייעו לה לשרוד. הזרמת הון בעלים היא לא החלופה האפשרית היחידה. מהלך חלופי יכול להיות הנפקת מניות, מהלך שעלול לדלל את אחזקותיו של בעל השליטה בקבוצה.
 
לזכותה של הנהלת קבוצת דלק יאמר שהאזינה במשך שעתיים לשאלות המשתתפים באסיפה ועשתה מאמץ להשיב על כולן במגבלות המידע שמותר לחברה למסור, למעט מקרים בודדים. אחד מהם נרשם כשעו"ד רענן קליר שאל "אתם עשיתם בדירקטוריון, או מישהו הציע לעשות, דיון לפי סעיף 288 לחוק חדלות פירעון חדש?" סביר להניח שלרוב המאזינים כוונתו של קליר לא היתה ברורה. אבל נציגי דלק שלא נדרשו להסברים, השיבו אחרי שתיקה קצרה: "אנחנו לא נכנסים לדיון כזה עכשיו." לאחר מכן, באותו עניין, נאמר ש"הדירקטוריון מקיים דיונים שוטפים על מצב החברה, וכל החלטה שלו מדווחת על פי דין". 
 
סעיף 288 עוסק באחריות דירקטור או מנכ"ל שלא פעל לצמצום היקף חדלות הפירעון. החוק קובע שאם דירקטור ידע או היה עליו לדעת שהתאגיד נמצא בחדלות פירעון והוא לא נקט באמצעים סבירים לצמצום היקפה, בית המשפט יהיה רשאי להורות שהדירקטור יישא באחריות לנזקים שנגרמו לנושים בשל מחדליו. על פניו נראה שדרישת הדירקטוריון לגיוס הון, ולמצער בחינה של מהלך שכזה, עשויה להיחשב "אמצעי סביר לצמצום היקף חדלות הפירעון" ואולי כמהלך שיהיה אפקטיבי לעצירת כדור השלג.
 
כלכליסט | יניב רחימי | 25.3.20 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy