פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
רוסיה, ערב הסעודית והקורונה: מחיר הנפט צלל לשפל של 17 שנה
06/04/2020 13:03

מלחמת המחירים בין שתי מפיקות הנפט הגדולות, רוסיה וסעודיה, והירידה בביקושים כתוצאה מהמגפה העולמית מושכות את מחירי הנפט כלפי מטה - לטריטוריה של 20 דולר לחבית.

הזהב השחור בשפל של יותר מ-17 שנה. מחירה של חבית הנפט גולמי מסוג ברנט ירדה ל־23.03 דולר במסחר הבוקר באסיה - המחיר הנמוך ביותר מאז ה־15 בנובמבר 2002. לאחר מכן המחירים טיפסו במקצת, אך עדיין היו נמוכים ב-6.42% מהפתיחה היומית.

הירידה המשמעותית נובעת משילוב של שני אירועים משמעותיים בעולם: מגפת הקורונה המשתוללת על פני הגלובוס ומלחמת המחירים הבלתי מתפשרת בין סעודיה לרוסיה - שתי מפיקות הנפט המובילות בעולם. "רוסיה וסעודיה לא מראות סימנים לפשרה בדו-קרב שלהן על היצע הנפט", כתב רודריגו קטריל, אנליסט בבנק הלאומי האוסטרלי, בסקירה שפורסמה הבוקר.
"העולם עובר הלם ענק של דיפלציה. מחיר הנפט WTI קרס מ־60 דולר לחבית בינואר לכ־20 דולר כעת. הביקוש למוצרים רבים צנח כי הפעילות הכלכלית נכנסה לשיתוק", מסביר האנליסט קישטי סן מחברת ANZ ריסרץ' בסקירה שפרסם. לדבריו, "המגפה המתרחבת והירידה בתיאבון של בתי הזיקוק לנפט גולמי שיגרה את מחירי הנפט לצניחה חופשית". עוד הוא הוסיף כי "ירידת המחיר הרבעונית והחודשית הייתה התלולה ביותר בהיסטוריה".
"הסגרים הרחבים ברחבי העולם הביאו לכך שיכולת האחסון של בתי הזיקוק עלולה להיגמר אם לא יהיה קיצוץ בהול בתפוקת הנפט הגולמי", הזהיר סן.
סעודיה ורוסיה לא מדברות
ברקע כאמור לא רק מגפת הקורונה, אלא גם מלחמת המחירים בין שתי מפיקות הנפט המובילות - רוסיה וסעודיה. ביום שישי היו עדיין שתי המפיקות בקיפאון, וסעודיה הודיעה שהיא לא מנהלת שיחות עם רוסיה על ייצוב שוקי הנפט. זאת, חרף העובדה שוושינגטון נכנסה לתמונה ולחצה על שתיהן לסיים את מלחמת המחירים ביניהן. 
בתחילת החודש הנוכחי אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) ובעלות הברית שלה שאינן בארגון, מה שמכונה לעיתים "אופ"ק פלוס", לא הצליחו להסכים על תנאי קיצוץ תפוקה עמוק יותר.
על מה המחלוקת הגדולה בין סעודיה לבין רוסיה שמובילה את המדינות המפיקות שאינם באופ"ק? אופ"ק המליץ על קיצוץ תפוקה נוסף של 1.5 מיליון חביות ביום החל מאפריל ועד תום השנה, אלא שרוסיה, בעלת ברית של הארגון בדרך כלל, דחתה את ההצעה על הסף. במקביל, סעודיה אותתה על כוונתה להציף את השוק בנפט גולמי והודיעה על הנחות מסיביות במחיריה הרשמיים באפריל, כך לפי סוכנות רויטרס. מהלך שכזה עלול להצית גל של פשיטות רגל ועצירת השקעות במגזר הנפט האמריקני, שתהיה לו השפעה גדולה על הפקת נפט מפצלים, שהפכה את ארה"ב למפיקה המובילה בעולם.
בזמן שהנהגים מרוויחים מהירידות ומשלמים פחות על הדלק שלהם, יש גם מי שנפגעים קשות מירידת המחירים. "אנחנו מעריכים שהיצע הנפט מארה"ב, קנדה וסין ייפגע בסבירות הגבוהה ביותר מהמחירים הנמוכים. הקיצוצים בתפוקה האמריקנית צפויים להיות המשמעותיים ביותר", כתב ויוק דהאר מבנק קומונוולת' האוסטרלי.
 
גלובס| אהרון רוזן | 30.3.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy