פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
הערת "עסק חי" לאיש החזק במשק? שעת המבחן של משרד רו"ח ארנסט אנד יאנג
03/05/2020 10:12

דלק תפרסם היום את דו"חות 2019, כשחרב העמדת החוב לפירעון מיידי על ידי מחזיקי האג"ח מונפת מעל צווארה ■ זוהי שעת מבחן גדולה עבור משרד רו"ח EY, רשות ני"ע והדירקטורים של דלק - שיידרשו לאשר את הדו"חות

קבוצת דלק , בשליטתו של יצחק תשובה, תפרסם היום (ה') באיחור של חודש את דו"חותיה הכספיים ל-2019. הפרסום ייעשה רגע לפני שפוקעת הארכה שהעניקה רשות ניירות ערך לחברות לפרסם את הדו"חות כחלק מהקלות הקורונה. הדו"חות צפויים לשקף את מצבה של דלק, שנמצאת במשבר הגדול בתולדותיה, כשגורל חובות של 9 מיליארד שקל עדיין לוט בערפל.

הדו"חות יפורסמו שעה שחרב העמדת החוב לפירעון מיידי שהניפו מחזיקי האג"ח השבוע מונפת מעל צווארה של דלק. במצב עניינים זה, ניתן היה לצפות כי משרד רואי החשבון המבקר, ארנסט אנד יאנג (EY), יצמיד לדו"חות הערת עסק חי, שהיא נורת אזהרה המטילה ספק ביכולתה של חברה להמשיך להתקיים ולעמוד בכל חובותיה בטווח של שנה ויותר. ואולם, לשוק ההון הישראלי, כפי שנוכחו המשקיעים לדעת בעבר, יש לא פעם כללים משלו.
מקור בשוק ההון אמר ל-TheMarker: "מהניסיון הקיים בשוק המקומי, אפשר להניח שרואי החשבון של דלק מעוניינים להצמיד לדו"חות הערת עסק חי לנוכח החשש מהעמדת החוב לפירעון מיידי. סביר גם להניח שבצד השני, בחברה, לוחצים שלא תפורסם הערה כזאת. כך זה תמיד. ואולם, בדרך נס אנשים חזקים כמו תשובה משכנעים בסופו של דבר את רואה החשבון לוותר". השאלה המרכזית שעומדת לפתחו של משרד EY בכל הנוגע להערת עסק חי היא אם דלק תוכל לעמוד בפירעון חובותיה בטווח הקצר, כלומר ב-12 החודשים הקרובים, וכן בטווח הארוך יותר.
ב-2020 כולה נדרשת דלק לפרוע התחייבויות בסך 2.5 מיליארד שקל (יתרת הפירעון עומדת על 1.3 מיליארד שקל, לאחר פירעון ההלוואה מסיטיבנק, חלק מהחוב ל-BNP והתשלומים למחזיקי האג"ח). ואולם לדלק אין מספיק מקורות זמינים בקופה, והתמעטו מאוד הסיכויים לקבל דיווידנדים משמעותיים מהחברות הבנות דלק קידוחים ואיתקה. יתרה מזאת, ככל שמחזיקי האג"ח יממשו את האיום ויצביעו על פירעון מיידי - כך ברור יהיה שלדלק אין מקורות מספיקים לפירעון התחייבויותיה בטווח המידי.
בטווח היותר ארוך, צורכי הפירעון של דלק גבוהים מאוד. ב-2021–2022 היא נדרשת לפרוע תשלומי קרן וריבית של כמעט 4.5 מיליארד שקל. בתרחיש שבו הנפט ממשיך להיסחר ברמות שפל תקופה ממושכת, קשה לראות את החברות הבנות מספקות לדלק מקורות כדי לפרוע את כלל חובותיה. למרות המצב העסקי הבעייתי מאוד והגירעון התזרימי העמוק, משרד EY ישראל - שמנוהל על ידי יורם טיץ ודורון שהרבני - עשוי להסתפק בפתרון ביניים: הפניית תשומת לב למצבה הכספי של דלק, מבלי להצמיד לדו"חות הערת עסק חי. זאת, כפי שנהגו בעבר משרדי רו"ח מבקרים של קבוצת עסקיות גדולות.
במקרה זה, מידת המעורבות של רשות ני"ע, בניהולה של ענת גואטה, בכל הנוגע למשבר בדלק - מקבלת משנה תוקף. לפי מקור בשוק, בהנהלה הבכירה של דלק, שמנוהלת בידי עידן וולס, היתה מחלוקת בעניין ההצמדה של הערת עסק חי לדו"חות. בדלק הכחישו שהיתה מחלוקת פנימית בעניין.
 
מסר ברור לדירקטורים
אלה שנושאים באחריות ביחס לאופן הדיווח ושלמות הדו"חות הכספיים הם חברי הדירקטוריון, שכוללים, את תשובה עצמו, היו"ר גבי לסט, כרמית אלרואי (בתו של תשובה), אבי הראל, רוני מילוא, והדירקטורים החיצונים יהודית זיידנברג ושמעון דורון. חברי הדירקטוריון הם שומרי הסף מרכזיים בחברות ציבוריות, ולהם תפקיד קריטי במערך הבקרה. לכן הדירקטורים, ובמיוחד הדח"צים, נושאים באחריות המלאה על אופן פרסום הדו"חות, ועליהם מוטלת החובה לנאותות הדיווח.
בתוך כך, ל-TheMarker נודע כי מחזיקי האג"ח של דלק שלחו להנהלת הקבוצה, ערב יום העצמאות, מכתב נוסף הנוגע הפעם לאחריות הדירקטורים. נציגות המחזיקים העבירה מסר ברור לדירקטורים, שלפיו העדפה של אינטרסים זרים, כמו אלו של בעל השליטה, בכל הנוגע לגיוס ההון בדלק מנוגדת לדין, כך שהדירקטורים יישאו במלוא ההשלכות העתידיות של החלטותיהם. המחזיקים דורשים מדלק להתחייב על גיוס הון מידי של 400 מיליון שקל - עד ליום שני בערב.
מקבוצת דלק נמסר בתגובה: "דלק היא קבוצה חזקה עם נכסים איכותיים בעלת שווי נכסי נקי (NAV) חיובי מובהק. החברה פועלת לילות כימים כדי לצלוח בהצלחה את המשבר הגלובלי בשווקים ואת התנודתיות בתחום הגז והנפט.
"אנו סבורים שנקיטת פעולות חד־צדדיות נגד החברה, לא רק שאין להן בסיס משפטי בעת הזאת - אלא שמלבד כותרות בעיתונים, היא תביא לפגיעה בחברה בנכסיה ובנושיה הלא מובטחים. אנו נמשיך לפעול לשיתוף פעולה בין החברה וכלל נושיה, כדי להבטיח את יישום האסטרטגיה של הקבוצה ולאפשר לה לצאת מחוזקת מהמשבר בשווקים".
 
דה מרקר | ערן אזרן | 30.4.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy