פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
הקורונה מאיימת על המעבר של ישראל לאנרגיה מתחדשת
25/05/2020 20:14

חברות בתחום האנרגיה המתחדשת מתריעות כי המגפה גרמה לשיבושים קשים בקווי האספקה, וחוששות מקריסה שתפגע בהתמודדות של ישראל עם משבר האקלים

ערב פרוץ משבר הקורונה היה נראה ששוק האנרגיה העולמי צועד לקראת מהפכה. אחרי שנים של מאבק, שיפורים טכנולוגיים, צניחה בעלות ההפקה של אנרגיות מתחדשות ומודעות ציבורית גוברת למשבר האקלים דחפו מדינות רבות להשקיע בתחומי הרוח והאנרגיה הסולארית. המדינות המתקדמות ביותר, כמו המדינות הסקנדינביות וגרמניה, מצליחות כבר עתה להפיק עשרות אחוזים מצריכת החשמל שלהן ממקורות לא מזהמים.

העולם אמנם עדיין מסתמך ברובו על אנרגיות ממקורות מזהמים, אך אפילו מדינת ישראל, שבמשך שנים השתרכה מאחור, החלה לשנות כיוון בחודשים שלפני הקורונה ולעודד השקעות והקמת מתקנים סולאריים. משרד האנרגיה העמיד את היעד הישראלי על משק ש-10% מצריכת האנרגיה שלו מגיעה ממקורות מתחדשים עד סוף שנת  2020 ו-30% עד 2030. אבל משבר הקורונה האט את התנופה הזו - בארץ ובעולם - וכעת קיים חשש לדחייה ביעדים.
 
אנרגיות מתחדשות יכולות להגיע ממקורות שונים - רוח, ומים לדוגמה. אך התנאים בישראל ממקדים את הפעילות באנרגיה סולארית. בתחום זה, הבעיה הראשונה שגרמה הקורונה היתה הפסקת הייצור בסין. המדינה שבה התפרצה המגפה מייצרת יותר מ-90% מכלל הלוחות הסולאריים בעולם, ועצירת הייצור והיצוא בגלל הסגר שיבשה פרויקטים רבים.
על רקע זה, בימים האחרונים מזהירים בכירים בחברות האנרגיה המתחדשת בארץ מפני קריסת עסקים וגל פיטורי עובדים. כך למשל, דני דנן, מנכ"ל גרינטופס, חברה הבונה מתקנים סולאריים לייצור חשמל על גגות מסחריים גדולים, מספר: "אנחנו רוצים לעמוד ביעדים אבל שרשרת האספקה נקטעה, המשלוח של פברואר יגיע ביוני".
דנן ועמיתיו מפנים אצבע מאשימה לרשות החשמל, שלדבריהם מתעלמת ממצוקת החברות העוסקות בתחום ואינה מוכנה לדחות מכרזים ממשלתיים להקמת מתקנים סולאריים. "בסיטואציה כל כך קיצונית אנחנו לא מבקשים כסף. רק אמרנו תנו לנו מועדים שניתנים להשגה", מוסיף דנן. מתוך 5,000 עובדים המועסקים בישראל ב-150 חברות בתחומי האנרגיה המתחדשת, כבר עתה נראה כי חלקם צפויים לאבד את מקום עבודתם בשל הקורונה, והחשש הוא כי קריסה של חברות תביא לשיבושים ארוכי טווח במעבר של ישראל לאנרגיה מתחדשת.
 
הארץ | ניר חסון | 20.5.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy