פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
בדרך להשתלטות על דלק US? קרל אייקן תפס פוזיציה בחברה
25/05/2020 20:17

המשקיע האקטיביסט, שידוע במעורבות מוגברת ואגרסיבית באחזקותיו, הגיע לנתח של 14.8% בחברת האנרגיה, בראשות המנכ"ל עוזי ימין וסמנכ"ל הכספים ראובן שפיגל. אייקן תכנן להעמיד לדלק US הצעת רכש עוד ב־2016, אך המהלך לא יצא אל הפועל.

חברת האנרגיה דלק US כבר אינה בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, אולם במקביל לסערה שחווה החברה־האם לשעבר, היא חווה סופה משל עצמה. לפי מסמכים שהוגשו לאחרונה לרשות ני"ע האמריקאית (SEC), המשקיע האקטיביסט ומחולל הסערות קרל אייקן הגיע במרץ לאחזקה של 14.8% בחברה, באמצעות רכישה של 10.5 מיליון מניות והשקעה כוללת של 166 מיליון דולר. בכך הפך לבעל המניות הגדול בחברת האנרגיה, שנסחרת ללא גרעין שליטה בבורסת ניו יורק. עם בעלי המניות הגדולים שלה נמנים גופים כמו ענקית ההשקעות בלאקרוק (6.7%) וחברת הקרנות הענקית ואנגארד (11.5%).  

דלק US הוקמה על ידי קבוצת דלק ועוזי ימין, שמכהן בה כמנכ"ל. ב־2015 הושלם המיזוג עם אלון USA של קבוצת אלון, שהייתה אז בשליטת שרגא בירן ודודי ויסמן. במקביל מימשה קבוצת דלק את אחזקותיה בחברה, עד שמכרה את כולן בתמורה מצטברת של כ־4 מיליארד שקל. כיום דלק US מפעילה שישה בתי זיקוק הפזורים בקליפורניה, לואיזיאנה, טקסס וארקנסו, בעלי כושר זיקוק מצרפי של 300 אלף חביות נפט ביום. לאחרונה מכרה החברה בית זיקוק בבייקרספילד תמורת 40 מיליון דולר. בבעלותה מפעלי אספלט, רשת של 307 תחנות דלק וחנויות נוחות בטקסס ובניו־מקסיקו, וכן פעילות הולכת נפט ואחסון דלקים באמצעות החברה־הבת דלק לוגיסטיקס.
 
חרף הניתוק מקבוצת דלק והעובדה שאינה נסחרת בתל אביב, דלק US עדיין בעלת סממנים ישראליים מובהקים, לפחות בנוגע לקודקודיה. מלבד ימין עומד בראשה סמנכ"ל הכספים ראובן שפיגל - מי שהיה מנכ"ל בנק דיסקונט, מנכ"ל דיסקונט ניו יורק ומנכל דלק נדל"ן, שהיתה חברה־בת של קבוצה דלק. שלמה זוהר, שהיה יו"ר בנק דיסקונט, מכהן בדירקטוריון דלק US.
 
כלכליסט | גולן חזני | 20.5.20
 
 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy