פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
צ'יינה הרבור בין המתמודדות האחרונות על הפרטת המיליארדים ברמת חובב
25/05/2020 20:22

עידן עופר, נתי סיידוף, יצחק סוארי, מוטי בן משה ומאיר שמיר יתמודדו זה נגד זה על הפרטת אחת תחנות הכוח הגדולות בישראל, במכרז ששוויו 2–3 מיליארד שקל ■ בין חמש המתמודדות גם צ'יינה הרבור הסינית ■ ארה"ב העבירה לישראל מסרים תקיפים בעניין יחסיה עם סין.

מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הגיע בשבוע שעבר לישראל, ביחד עם משלחת בכירים ממחלקת המדינה, לפגישות דחופות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובני גנץ — רגע לפני השבעת הממשלה החדשה. אף שלא נאמר באופן מוצהר, הפגישות עם צמרת השלטון המקומי עסקו ביחסים הכלכליים בין ישראל לסין, כשמטרת הביקור היתה להעביר מסר ברור בעניין לישראל.

בארה"ב מודאגים מאוד מהמעורבות הגוברת של הסינים בעולם, ובפרט בישראל, שנתפשת מעצמה טכנולוגית ובעלת ברית קרובה. האמריקאים מעוניינים שישראל תגביל את יכולתן של חברות סיניות להחזיק בבעלות על חברות בתחומי שירותים חיוניים ותפעול תשתיות חיוניות.
הסינים מנהלים זה עשור מסע רכש גלובלי, שכולל השקעות נרחבות בתשתיות, כמו נמלי ים, מסילות ברזל, תחנות כוח ומכרות. בארה"ב מוטרדים מפעילות זו, שנתפשת בעיניהם כאמצעי להגברת השפעתה של סין בעולם. ההשקעה בתשתיות מאפשרת לסינים להשיג שליטה מרחוק על מערכות חיוניות במדינות זרות, והיא מגבירה את השפעתה על המערכת הפוליטיות בתוך מדינות באמצעות הישיבה על "שאלטר".
"יש כאן מלחמה, תבחרו באיזה צד אתם": הסיבה האמיתית לביקור החטוף של פומפאו בישראל 
הלחץ האמריקאי בנוגע לקשרים הכלכליים בין ישראל לסין התעצם בחודשים האחרונים, כשברקע היחסים העכורים בין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לנשיא סין, שי ג'ינפינג, שהמשיכו להידרדר עם מגפת הקורונה. בינואר הודיעה ישראל, לנוכח עמדתה של ארה"ב, על הקמת ועדה לבחינת השקעות זרות. החלטות ועדה זו, הפועלת במשרד האוצר תחת פיקוח הכלכלנית הראשית, הן חסויות. עם זאת, הן מתואמות ברמה הביטחונית עם הממשל האמריקאי באופן שוטף.
לפי הערכות, הפגישה בין פומפאו לנתניהו עשויה להשליך באופן מיידי על כמה מהלכי הפרטה מרכזיים של תשתיות בישראל, וכן על יכולתן של חברות סיניות להתמודד במכרזים הללו. בין היתר, מכרז ההקמה של מתקן ההתפלה שורק 2 בקיבוץ פלמחים, והמכרז להפרטת תחנת הכוח רמת חובב של חברת החשמל. היא גם עשויה להשפיע על ההפרטות שרשות החברות מעוניינת לקדם לאחר הקמת הממשלה החדשה, בהן הפרטת נמלי הים ונתג"ז.
 
כלכליסט | ערן אזרן | 20.5.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy