פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
"עד 2035 ייאסר ייבוא לישראל של רכבים המונעים בדלק"
10/06/2020 14:49

ד"ר עמית מור, יועץ כלכלי-אסטרטגי, מקווה שהמדינה תעמוד בהתחייבויותיה, תמשיך להשקיע בתעשייה לא מזהמת ופרו-סביבתית ותשנה את המיסוי בענף הרכב. "ישראל תהפוך למעצמת אנרגיה מתחדשת"

 אם החזון של ד"ר עמית מור - מנכ"ל חברת אקו אנרג'י, יועץ כלכלי-אסטרטגי ומרצה בכיר במרכז הבינתחומי - ייצא לפעול, בשנת 2040 יהיה נעים יותר לחיות כאן, בארץ הבלגן. מזג האוויר, על פי התחזיות הקודרות בנוגע להתחממות הגלובלית, יהיה איום ונורא, אבל לפחות האוויר יהיה נקי, החשמל יהיה זול, התחבורה תהיה יעילה והשמש הטובה תדאג כמעט לכל צרכינו. "ההשקעות בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת יגדלו כאן מאוד", הוא צופה, "כבר עכשיו יש פה לא מעט כאלה וברור לחלוטין שהמניע הוא לא תמריצים ממשלתיים - זה מניע כלכלי לגמרי. וברגע שהמדינה תומכת בזה, העסק נהיה עוד יותר משתלם, זה כבר עולם אחר. רק לפני כמה ימים הוגשה הצעה לממשלה שבמסגרת תכנית ההשקעות ליציאה מהמיתון תינתן כרגע עדיפות להקמת תחנות כוח סולאריות בהיקף של 20 מגה וואט. זה הכיוון, בקיצור".

ד"ר מור סבור שהתמריצים הממשלתיים לתעשייה ירוקה, שהופכים ליותר ויותר נפוצים ברחבי העולם המערבי, תביא באופן טבעי לעלייה בהשקעות בתחומים הנוגעים לכך - מגמה שבאה לידי ביטוי כבר עכשיו בתעשיית הרכב החשמלי. "ההיפרדות של העולם מהנפט מתחילה ברכבים הקלים, שמהווים 80% מכלי הרכב בעולם", הוא אומר, ומבטיח כי "המעבר הזה יתרחש בישראל הרבה יותר מהר ממה שכל מיני מומחים חושבים. להערכתי, עד 2035 ייאסר לחלוטין לייבא לכאן רכבים עם מנוע בערה פנימי".
 
מדובר בהערכה אופטימית מאוד, כמובן. תסריט אידילי שיוצא מנקודת הנחה שעלות הפקת החשמל תרד בעקבות המשך המעבר מייצור פחמי לייצור בגז טבעי ולשימוש באנרגיה סולארית ושבמקביל יחולו שינויים מרחיקי לכת במערכת המיסוי על ייבוא כלי רכב לישראל. "כ-9 אחוז מתקציב הממשלה, שעומד על 480 מיליארד שקל, מגיעים ממיסוי על ענף הרכב", מסביר ד"ר מור, "זה אחוז מהגבוהים בעולם, אם לא הגבוה ביותר. כ-20 מיליארד שקל זה מיסי הקנייה והאגרות השנתיות ו-21 מיליארד שקל זה מיסי בנזין וסולר, שגם הם הגבוהים ביותר בין מדינות אירופה. מחיר הדלק היום הוא 5.21 שקל לליטר. מתוכו, רק 1.40 שקל לליטר זה עלות הדלק בבית הזיקוק. 3.80 שקל זה מיסים, מע"מ זה עוד קצת והנה, הגעת לאן שהגעת".

אייס | זיו ימיני | 5.6.20


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy