פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
משבר האנרגיה הוריד את משקיעי רציו לקרקע המציאות
10/06/2020 15:15

רציו ירדה מתחילת השנה ב–60% לשווי חברה של 1.3 מיליארד שקל — שפל של עשור ■ נפילת מחירי האנרגיה וירידת הביקושים פגעו בשותפות, שהנמיכה ב–20% את תחזית המכירות ל–2020 ■ השותפות נהפכה אופציה ממונפת על חוזי היצוא המסוכנים למצרים ולירדן

רציו, שבשליטת המשפחות לנדאו ורוטלוי, היא משותפויות הגז הוותיקות בבורסה. מתחילת השנה צנחה מנייתה ב–60%, ושווי השותפות ירד ל–1.3 מיליארד שקל — הרבה מתחת לשווי של 3.4 מיליארד שקל שלפיו נסחרה רק לפני כשנה. במאי ירדה המניה למחיר של 82 אגורות, שגילם שפל של עשור. מאז, הצליחה המניה להתאושש מעט, ואתמול היא נסחרה ב–1.2 שקלים.

רציו, שמחזיקה ב–15% ממאגר לווייתן, מסמלת במידה רבה את חלום הגז הישראלי. הירידה במניית רציו, כמו בשותפויות אחרות, מגלמת את התנפצות בועת הגז, שהתנפחה לממדים עצומים, בחסות תחזיות ורודות שפוזרו למשקיעים. התנפצות הבועה נובעת מהזעזוע בשוק האנרגיה, שהביא לירידה חובקת עולם במחירי הגז והנפט והתגברות התחרות במשק הגז — שהפגישו את משקיעי רציו עם קרקע המציאות.
שלשום פירסמה רציו את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2020. הדו"חות כללו בראשונה נתונים בדבר מכירות הגז מלווייתן, שהחל בהפקה בסוף 2019. בשונה מתמר וכריש, שמוכרים גז בעיקר לשוק המקומי, לווייתן מוטה באופן מובהק ליצוא למדינות שכנות — ירדן ומצרים — ויש לו תלות בחוזים הללו.
רציו דיווחה כי ברבעון הראשון לווייתן מכר 1.6 מיליארד מ"ק (BCM) של גז, ועד לסוף מאי מכר 2.5 BCM. המספרים מגלמים קצב מכירות שנתי של 6 BCM. באפריל ומאי הסתכמו המכירות ב–0.85 BCM בלבד, שזו כמות נמוכה, הנובעת מכך שללקוח המצרי אין התחייבות לרכש מינימלי בחצי שנה הראשונה. לפי הערכות, עיקר המכירות עד למאי היו לחברת החשמל הירדנית (NEPCO).
 
קצב המכירות הנמוך בלווייתן, הגם שמדובר בנתונים התחלתיים, מיוחס בעיקר למשבר הקורונה, שהפחית את הביקושים לגז בירדן, מצרים וישראל. בעקבות המשבר, ברציו הפחיתו תחזית המכירות של המאגר ב–15%–25% ב–2020, לעומת התחזית הקודמת, כך שהם צופים מכירה של 7–8 BCM. התחזית משקפת הערכה כי קצב המכירות יגדל בהמשך השנה.
רציו הנמיכה גם את התחזיות למכירת גז ב–2021. השותפות צופה כי המכירות יסתכמו ב–8.5–10 BCM, כמות הנמוכה עד 22% ביחס לתחזית הקודמת. התחזית התבססה על הנחות שכללו תחזית לקיטון של 6%–9% בביקושים לגז בישראל; קיטון בכמות הנמכרת לחברת החשמל (חח"י); וקיטון במכירות הגז למצרים ולירדן למינימום, לרבות הפחתה של 50% ברכש בשנה הבאה.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 3.6.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy