פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
הסכנה הגדולה האורבת למחזיקי האג"ח של קבוצת דלק
10/06/2020 15:27

אתמול הסתיים שלב הסיכומים בתביעה הייצוגית נגד חברות הגז, בגין מחיר הגז לחברת החשמל ■ אם בית המשפט יאשר התביעה - מחזיקי האג"ח של דלק עלולים להיות בבעיה גדולה

נציגות מחזיקי האג"ח של קבוצת דלק (+9% 9505) סיכמה עם החברה לפני כשבועיים על מתווה מוסכם לחיזוק הביטחונות. עיקרו של המתווה הוא פירעון מואץ לחובות הבנקאיים של דלק - כ-1.5 מיליארד שקל - בתמורה למתן שיעבוד למחזיקי האג"ח על 40% ממניות החברה הבת, דלק קידוחים (+2.87% 315). המתווה יועלה בקרוב להצבעת המחזיקים, שלהם חייבת דלק כ-6 מיליארד שקל.

נציגות מחזיקי האג"ח העדיפה להמיר את הנכס החופשי המרכזי של קבוצת דלק - החברה הבת דלק ישראל - במניות דלק קידוחים. דלק ישראל אמורה להימכר, והתמורה תשמש לפירעון החובות לבנקים. מאז הסיכום על המתווה, דלק קידוחים איבדה 12% ושווי החברה ירד פחות מ-4 מיליארד שקל, כך ששווי הבטוחה העתידית ירד ל-1.6 מיליארד שקל בלבד.
נציגות מחזיקי האג"ח העדיפה מניות בדלק קידוחים אף שמדובר בחברה שמצויה במצב מאתגר, שצורכי הפירעון שלה בשנים הבאות מסתכמים ב-13.5 מיליארד שקל. לחברה גירעון של מאות מיליוני שקלים בהון החוזר, והיא תלויה במיחזור החוב של מאגר לווייתן. כל זאת, כשלא ברור מהי ההשפעה הצפויה של משבר הקורונה על חוזי היצוא למצרים ולירדן.
מעבר למצבה הפיננסי, בפני דלק קידוחים מצוי סיכון מרכזי נוסף: בקשה לתביעה ייצוגית בסך 42 מיליארד שקל, שהוגשה נגד חברות הגז בגין המחיר המונופוליסטי שבו נמכר הגז מתמר לחברת החשמל. אתמול התקיים בביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד דיון השלמות טיעונים בתיק התביעה, לאחר שהצדדים השלימו את שלב הסיכומים. השופטת אסתר שטמר אמורה לפרסם את החלטתה אם לאשר את התובענה כייצוגית.
התובעים טוענים לנזק של 2 מיליארד שקל לכל שנה של אספקת גז, שיושת על חברות הגז - בעיקר על דלק קידוחים ונובל אנרג'י. אישור התביעה כייצוגית עלול להנחית מכה קשה על דלק קידוחים ולהשפיע על צורכי הפירעון שלה בשנים הבאות. ואולם ההחלטה תהיה גורלית במיוחד עבור מחזיקי האג"ח של קבוצת דלק; אם יאשרו את המתווה, המחזיקים עלולים לקבל לידיהם מניות בחברה שסך התחייבויותיה עולה על שווי נכסיה. או במלים אחרות: הם יישארו בלי כלום.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 2.6.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy