פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
מקינזי: העתקת בתי הזיקוק בחיפה תעלה 18 מיליארד שקל
21/06/2020 18:39

על פי דו"ח שחיברה פירמת הייעוץ עבור המועצה הלאומית לכלכלה, לסגירת המתקן עלולות להיות השלכות קשות על שיעורי האבטלה באזור חיפה; בנוסף, עלולה להיגרם פגיעה משמעותית בתמ"ג; ניקוי המתחם יימשך לפחות עשור אם המדינה תרצה לשווק את קרקעות בתי הזיקוק לבנייה

המועצה הלאומית לכלכלה פרסמה אתמול (ב) בשעת לילה מאוחרת את הדו"ח שהיא הזמינה לחברת הייעוץ מקינזי בנוגע לעתיד התעשיות הפטרו כימיות במפרץ חיפה. הדו"ח, שהוזמן על ידי המועצה לפני יותר משנתיים, ניסה לבחון תרחישים שונים לעתיד התעשיה כאשר את עיקר תשומת הלב מושכים מתקני זיקוק הדלקים שם בבעלות קבוצת בז"ן.  

הפרסום נולד הודות לעתירה לפי חוק חופש המידע של עמותת הצלחה, כאשר ארבעת תרחישי הבסיס הם השארת המתקן במקומו מבלי לפגוע בפעילות; סגירה של המתקן; העתקתו למיקום אחר וסגירה חלקית. כל תרחיש מקבל תרגום נקודתי לחלק מהמשמעויות הכלכליות שלו, וזאת כאשר הניתוח הנדל"ני המלא או הניתוח הסביבתי המלא לכל תרחיש לא נכללו במלואם בניתוח.
 
אם זה לא מספיק, חלק ניכר מהחומר הושחר ולא ניתן לפענוח, וחלקו מתבסס על נתוני עבר (למשל, הפעילות הכספית של בזן נמדדה בין 2015-2017, כאשר החברה כבר פרסמה דו"חות לרבעון הראשון של 2020). הנימוק שניתן לעמותה מטעם משרד רה"מ היה שלא ניתן לחשוף סודות מסחריים או לאומיים (בז"ן מוגדר כמתקן תשתית אסטרטגי), וכבר בשנה שעברה החברה פרסמה חלק מעיקרי הדו"ח וזאת במסגרת הדו"חות הכספיים שלה, ומאז לא התקדם דבר, מה שאומר שלוחות הזמנים שנרשמו בדו"ח בהכרח כבר אינם ריאליים. לפיכך, משמעות הדברים היא אחת - דו"ח שנשען על נתוני עבר, וחלקים נרחביםן ממנו מושחרים, מעניק תמונה חלקית עד עקומה בנוגע ליכולת של הציבור להבין מה מסד הנתונים שעליו המדינה נשענת, ועד כמה הוא ריאלי.
 
כך או כך, במקינזי מצאו ששטח בתי הזיקוק הוא כ-1200 דונם, ובמקום פועלות מספר חברות לרבות בית הזיקוק עצמו, כמו גם כרמל אולפינים וגדיב שפעילותן בתחומי הפולמרים. המקום מעסיק כ-5,400 איש ולפי נתוני המשרד להגנת הסביבה לאמצע העשור הקודם בית הזיקוק אחראי לעד 30% מהזיהום במפרץ בתחומים מסויימים (NOX, SO2). v). המקום מייצר, בין השאר, סולר ובנזין ומחזיק 60% מהביקוש בשוק, אבל תרחיש הבסיס של מקינזי הוא שישראל תאמץ את הדרקטיבה האירופאית ובין 2020-2040 כשליש מצי הרכב הפרטי יעבור לשימוש בחשמל, כלומר הביקוש לדלקים יצטמצם.
 
בזן בתגובה: "אנחנו לומדים את הדוח והשלכותיו. קבוצת בזן תנהל את השיח בנושא מול כל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים, על מנת לאפשר את קיומה של תעשייה חיונית ובת-קיימא, המהווה עוגן למשק אנרגיה עצמאי".
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 16.6.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy