פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
אדלטק, אדלקום ושיכון ובינוי רכשו את תחנת הכוח ברמת חובב בכ-4.2 מיליארד שקל
21/06/2020 18:45

זו התחנה השנייה מבין החמש שעליהן חלה חובת מכירה במסגרת הרפורמה בחברת החשמל; המחיר שנקבע במכרז גבוה ב-2.2 מיליארד שקל מהמחיר שרשום בספרי החברה; ברשות החשמל הצהירו בעבר שכל עודף שיתקבל במכרז יוחזר לצרכנים על ידי הורדת תעריפים.

שותפות אדלטק, אדלקום ושיכון ובינוי זכתה במכרז לרכישת תחנת הכוח ברמת חובב בכ-4.2 מיליארד שקל. כך לפי הודעת החברה שנמסרה היום (ד'). המחיר גבוה ממה שרשום בספרי חברת החשמל (2 מיליארד שקל). וברשות החשמל, היא הרגולטור של התחום, הצהירו בעבר שכל עודף שיתקבל במכרז יוחזר לצרכנים על ידי הורדת תעריף החשמל, ואכן בסיום מכירת תחנת הכוח של אלון תבור, שהתקיימה במהלך 2019 בסכום של כ-1.9 מיליארד שקל (לעומת שווי בספרים של כ-800 מיליון שקל בלבד), רשות החשמל ניצלה את העלות העודפת להורדת התעריף בכ-4.13% כבר בינואר 2020.

רמת חובב נחשבת לתחנה גדולה ועם הספק ייצור של כ־1,140 מגה־ואט, שהם כ־8.7% מכוח הייצור המקסימלי של חברת החשמל. בדומה לאלון תבור, היא התחנה הראשונה שנמכרה במסגרת הרפורמה במשק החשמל, גם ברמת חובב קיים שטח נלווה שמיועד להרחבה עתידית של עוד כוח ייצור. בנוסף, גם תחנת הכוח ברמת חובב תימכר "נקייה", כלומר ללא חוזה הגז היקר של חברת החשמל.
 
ברשות החשמל השלימו כבר בשנה שעברה את הרגולציה למכירת רמת חובב, עם תעריף זמינות בייצור החשמל של כ-3.76 אג' לקילוואט/שעה. המכירה הנוכחית היא השנייה מבין חובת מכירה של חמש תחנות כוח שנקבעה ברפורמה בחברת החשמל, כאשר הבאה בתור אמורה להיות תחנת רידינג התל אביבית.
 
למכרז הוגשו חמש הצעות לרבות מצד קבוצות פעילות כגון OPC, קרן נוי, מבטח שמיק, רפ"ק וPMEC הסינית. הזוכה תצטרך לחכות לתוספת מחיר של רשות מקרקעי ישראל על שומת הקרקע של התחנה והציוד הנלווה שם, אולם כך או כך חברת החשמל מסיימת תוך שנה מכירה של כ-1750 מגה וואט, כלומר כ;13 אחוז מכוח הייצור שלה טרם הרפורמה כבר עבר לשוק הפרטי. נכון להיום חלוקת ייצור החשמל היא 65% חברת החשמל והשאר השוק הפרטי, אולם עם השלמת המכירה של כלל תחנות הכוח נתח הייצור של חברת החשמל ירד לכשלושים אחוז בלבד.
 
https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3832251,00.htmlכלכליסט | ליאור גוטמן | 10.6.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy