פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
עימות חריף בין משרדי הממשלה: האם בקרוב תוקם תחנת כוח ליד הבית שלכם?
29/06/2020 10:15

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את עמדתו בנוגע להחלטה לקדם הקמת עשרות תחנות כוח גזיות, וטוען כי הן יקבעו את ישראל למשק גז למשך 30 שנה • ארגוני הסביבה מגיבים בזעם לתוכנית משרד האנרגיה, ויוצאים למאבק נגדה.

המשרד להגנת הסביבה פרסם הבוקר את עמדתו בנוגע להקמת תחנות כוח מונעות גז ברחבי הארץ, וקורא למשרד האנרגיה לעצור את הקמתן, ולהקים במקומן מתקנים משולבים של אנרגיה מתחדשת עם אגירה. לפי עמדת המשרד, המתקנים המשולבים יחסכו למשק כ-9 מיליארד שקל בחישוב מהוון על פני חיי התחנה, ימנעו את הזיהום והנזק הבריאותי וישפרו את אמינות אספקת החשמל.

עבודת המחקר שביצע המשרד להגנת הסביבה נוגעת להחלטה של משרד האנרגיה לפעול להקמת תחנות כוח מונעות בגז, שיתווספו לתחנות הכוח הקיימות בישראל. בשבוע הבא ככל הנראה יעלו לדיון במועצה הארצית שתי תוכניות להקמת תחנות גזיות, ובות"ל שלוש תכניות נוספות. באזור התעשייה באר טוביה לצידי כביש 40 כבר נבנית תחנת כוח פרטית המונעת בגז, ותחנת כוח נוספת נמצאת בשלבי הקמה בקרית גת, כאשר הקמתן אושרה לפני כ-7 שנים.
בסך הכל, אושרו להקמה 9 תחנות כוח גזיות ומחז"מ (מחזור משולב), ו-10 נוספות נמצאות בשלבי תכנון שונים, בין היתר בעמק יזרעאל, אשדוד ומישור רותם. לפי המשרד להגנת הסביבה, העלות המשקית הצפויה למימוש תכניות אלו נאמדת במיליארדים רבים של שקלים (צומת אנרגיה, לדוגמה, מוערכת בכ-1-1.5 מיליארד שקל), והתחנות עשויות לספק 12,355 מגוואט.
בשעה שמדינות רבות מפחיתות את השימוש בדלקים מאובנים, נוצר חשש כי הקמה של תחנות כוח נוספות המונעות בגז יקבעו את משק האנרגיה לשימוש בדלקים מזהמים על פני אנרגיות מתחדשות ב-30 השנים הקרובות, ויפחיתו את התמריץ של המדינה לפתח את השימוש בהן. בנוסף, עולה החשש כי אישור של הקמת תחנות גזיות, יוביל להקמת מתקני תשתית מיושנים ומיותרים בעוד כעשור - בשלב שבו משק האנרגיה יידרש להאיץ מעבר לאיפוס פליטות וכלכלה דלת פחמן.
לשם השוואה, כחלק מאסטרטגיית האקלים שלהן, מדינות רבות ב-OECD מאיצות מעבר לאנרגיות מתחדשות, עוצרות תכניות להקמת תחנות כוח פוסיליות חדשות ואף מוקדמת סגירתן של תחנות קיימות. כך למשל, במדינות שונות בארה"ב עצרו תכניות להקמת תחנות כוח חדשות ובקליפורניה אף הוחלט שלא לקדם עוד תכניות כאלו. גם בהולנד, בלגיה ומדינות נוספות החליטו לבלום הקמות של תחנות כוח חדשות.
 
גלובס | שני אשכנזי | 25.6.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy