פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 08.05.2024
תגלית גז במצרים עשויה להשפיע על מחיר הגז לחברת החשמל הישראלית
10/07/2020 17:49

חברת האנרגיה Eni האיטלקית הודיעה בשבוע שעבר על תגלית גז חדשה במצרים - עם שכבת גז בעובי משמעותי של 152 מטר, בדומה למאגרי לווייתן ותמר ■ אלה פריד, אנליסטית בלאומי שוקי הון: "התגלית אינה טובה למגזר הגז הישראלי, שרגיש מאוד להיקף היצוא בטווח הקצר"

"תגלית הגז של Eni במצרים אינה טובה למגזר הגז הישראלי, שרגיש מאוד להיקף היצוא בטווח הקצר" - כך אומרת אלה פריד, אנליסטית לאומי שוקי הון. לפי פריד, "הסיכון אינו בהכרח בסך העתודות, אלא בהתאמת התגלית לתוואי פיתוח מהיר, כפי שציינה Eni. אם זו תגלית סבירה עם השקעה מינימלית, עלולה להיות לכך השפעה ממתנת על קצב היצוא, וכתוצאה מכך על תמחור חוזי גז מרכזיים בישראל, בהם החוזה של רמת חובב ועדכון חוזה חח"י (חברת החשמל) ב-2021". 

Eni האיטלקית, מחברות האנרגיה הגדולות הפועלות במצרים, הודיעה על תגלית גז חדשה בפרוספקט (מבנה גיאולוגי) Bashrush בדלתא של הנילוס. בקידוח שביצעה Eni התגלתה שכבת גז בעובי משמעותי של 152 מטר, הדומה לעובי שכבת הגז במאגרי לווייתן ותמר. לפי Eni, לתגלית יש תכונות פטרופיזיות מצוינות, והיא ממוקמת במים רדודים - עומק של 22 מטר בלבד. בשל מיקום התגלית, 11 ק"מ מהחוף, וסמיכותה לתשתיות הפקה קיימות, Eni תבחן פיתוחה במסלול מהיר.
 
"להערכתנו, חשוב להתייחס להודעה של Eni במלוא הזהירות - הן בשל ההסתמכות על קידוח בודד הן בשל התחרות על השוק המצרי, שמייבא גם גז מישראל. עם זאת, הפקה מקומית של גז חשובה מאוד למצרים, שיתרות המט"ח שלה הן בשפל בעקבות משבר הקורונה. זו גם הסיבה שלמרות מחירי השפל של הגז, במצרים מדברים כרגע על הפעלה מחדש של מתקני הנזלת הגז שבמדינה (כדי למכור גז ללקוחות בחו"ל, ע"א)", ציינה פריד. 
 
לאחר ההכרזה על התגלית, Eni מתכוונת להמשיך לחקור את המאגר, שבו שותפות גם Total הצרפתית, BP ו-EGAS המצרית, ובשלב מאוחר תפרסם גם דו"ח עתודות שיפרט על כמויות הגז שבמאגר. Eni מפעילה כיום את מאגר זוהר (Zohr) במצרים. המאגר, שהתגלה ב-2015, מכיל 850 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי - כמעט פי שלושה ממאגר תמר.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 5.7.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy