פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
אסף אילת נפרד מרשות החשמל: "מתווה הגז לא היה מושלם, אבל הייתי תומך בו שוב"
10/07/2020 17:55

ד"ר אסף אילת סידר את משק החשמל, העלה אותו על פסים עסקיים וזכה להערכה מצד הדרג הפוליטי והמגזר הפרטי ■ סייעה לכך העובדה שהוא הרגולטור היחיד שתומך במתווה הגז, מתנגד לפתיחת חוזים עם מונופול תמר ומצדד ברפורמה החלקית בחברת החשמל ■ "המדינה תמיד יכולה להניף מקל, אבל יש ערך גם לחיסכון במלחמות".

 קשה לומר שד"ר אסף אילת התקבל במאי 2016 בפרחים. לפני ארבע שנים הוא מונה ליו"ר הראשון של רשות החשמל החדשה, רגע אחרי שזו איבדה את מעמדה העצמאי והוכפפה לשר האנרגיה, יובל שטייניץ — "לקח" מהתנגדותה הקולנית מדי למתווה הגז. הימים היו ימי עריפת ראשים של רגולטורים ושל שומרי סף דעתניים. מי שחוותה זאת על בשרה היתה קודמתו של אילת בתפקיד, אורית פרקש-הכהן (כיום השרה לעניינים אסטרטגיים). זו נאבקה במתווה הגז, הזהירה מפני תג המחיר הגבוה מדי של הגז הטבעי — ושילמה את המחיר בכיסאה ובסירוס הרשות שבראשה עמדה.

אילת, שהגיע לרשת את הנהגת הרשות מכיסא הכלכלן הראשי ברשות ההגבלים העסקיים, אכן התגלה כאנטי־תזה לקודמתו: תומך מתווה גז, מוכוון מגזר עסקי, מסתייג מכלי תקשורת ומכיר בכפיפות כל רגולטור לדרג פוליטי. תכונות אלה אצל אילת לא נבעו חלילה מתוך חולשה, השחתת נורמות או מתוך הסתגלות אופורטוניסטית לסביבה פוליטית חדשה. רחוק מכך. אילת אדם מקצועי, פרקטי, ומחזיק בתפישת עולם מוצקה, גם אם נאיבית, שלפיה רגולטורים אינם שומרי סף. במילים אחרות, הוא סבור שתפקידם לשמש כלים ליישומה של מדיניות המוכתבת בידי הדרג הפוליטי, וכשהם נדרשים להילחם על קווים אדומים מקצועיים — עליהם לעשות זאת בחדרי חדרים.
 
"אני מאוד אוהב את המקום שבו אנחנו נמצאים — מקום שבו הרגולטורים מקבלים החלטות, ומצד שני כפופים למדיניות ממשלה. השר קובע מה – ואנחנו קובעים איך", אומר אילת בראיון הפרישה שלו ל-TheMarker.
לשאלה האם הוא לא מרגיש שמעמד הרגולטורים נשחק, שעצמאותם נפגעה, ושהם מעדיפים כיום ציות ותחזוקה של סטטוס קוו, על פני קבלת החלטות נועזות, משיב אילת: "העבודה המקצועית נעשית באופן עצמאי לחלוטין וללא התערבות פוליטית. אני חושב שזה איזון מאוד מוצלח כשהשרים קובעים מדיניות, אבל לא יורדים לרזולוציה של היבטים מקצועיים מטבעם".
 
דה מרקר | אבי בר-אלי | 2.7.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy