פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
רציו ודלק קידוחים בעלייה דו-יומית של יותר מ-60% - האם החגיגה בגז מוצדקת?
24/07/2020 13:44

עסקת שברון-נובל אנרג'י הפיחה אופטימיות רבה בקרב משקיעי הגז ■ מדד האנרגיה זינק תוך יומיים ב-30% ■ האופטימיות מיוחסת להערכה שכניסת שברון לישראל תתמוך בביצועי המאגרים בשנים הבאות ■ גורם בענף האנרגיה: "העסקה חיובית, אך לא תתרום לשותפויות הישראליות"

עסקת שברון-נובל אנרג'י דחפה את מניות הגז ליום שני של עליות יוצאות דופן. מניות השותפות בלווייתן – רציו ודלק קידוחים – זינקו במסחר בכ-26% ו-30% בהתאמה. רציו השלימה עלייה דו-יומית של 63%, ודלק קידוחים בעלייה של 61%. העליות הביאו את שווי רציו ודלק קידוחים בהתאמה ל-1.5 מיליארד שקל ו-5.6 מיליארד שקל. מדד הגז והנפט החבוט זינק תוך יומיים ב-30%.

ענקית האנרגיה שברון הודיעה אתמול על הסכם לרכישת נובל אנרג'י, השותפה במאגרי לווייתן, תמר ואפרודיטה. שברון תשלם לבעלי המניות של נובל כ-5 מיליארד דולר בעסקת מניות. הסכם הרכישה כבר אושר בדירקטוריונים, והוא יובא לאישור בעלי המניות של נובל. הרכישה נעשית ברקע לקשיים מהם סובלת נובל בשל משבר הקורונה והצניחה במחירי האנרגיה בעולם, שהביאו אותה להפסדים של מיליארדי דולרים.
כניסתה של שברון לפעילות בישראל באמצעות רכישת נובל מפיחה אופטימיות רבה בקרב משקיעי הגז בבורסה. את האופטימיות אפשר לייחס למספר סיבות – אחת מהן היא ההערכה שמעורבותה של ענקית אנרגיה גלובלית תתמוך בביצועי המאגרים בשנים הבאות – ותסייע, אולי, בקידום פרויקט יצוא גז גדול לאירופה, באמצעות צינור האיסט מד שמקדמות ישראל, קפריסין, יוון ואיטליה או קומבינציה של כלל מאגרי הגז במזרח הים התיכון.  
 סיבה שנייה היא הערכה כי כניסתה של שברון למאגרים תסייע לדלק קידוחים ולרציו לבצע מימון מחדש של החוב בלווייתן. זאת, חרף העובדה שתנאי הבסיס במאגר לא השתנו - והסיכון המיוחס לחוזי היצוא למצרים ולירדן עדיין עומד בעינו. דלק קידוחים נמצאת ברואד שואו לגיוס של 2.5 מיליארד דולר; בעוד רציו – לפי דיווחיה הקודמים – במגעים לנטילת הלווה של 600-650 מיליון דולר למיחזור החוב. עד עתה, המשקיעים חששו כי שתי החברות יתקשו בהשלמת המימון מחדש – ואם יצליחו, החשש היה שהריבית הגבוהה תנגוס ברווחי החברות. 
 
דה מרקר | ערן אזרן | 21.7.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy