פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הבשורה החיובית להסכם הגז של ישראל עם ירדן
24/07/2020 13:56

ההסכם שזכה ליחסי ציבור גרועים בממלכה, יזכה כעת לחיזוק בזכות העסקה עם שברון שרוכשת את נובל אנרג'י. עסקת שברון־נובל אנרג'י מהווה חיזוק תדמיתי לעסקאות הגז של ישראל עם שכנותיה, בעיקר לגבי עסקת הגז עם ירדן.

 מאז נחתם ההסכם עם ירדן, הוא סבל מיחסי ציבור גרועים בזירה הירדנית אף שהזרמת הגז החלה. בכל משבר ביחסים בין עמאן לירושלים, העלו מתנגדי הנורמליזציה בירדן את סוגיית הגז וקראו לבטל את ההסכם, כולל בימים האחרונים נוכח תוכנית הסיפוח. הפרלמנט הירדני אף קיבל החלטה לביטול ההסכם, שאינו מחייב את הממשלה.

חלק מהביקורת כלפי ההסכם נבע מהעובדה שמי שהוצב בחזית כספקית הגז הישראלי היתה נובל אנרג'י. עבור הציבור הירדני מדובר בחברה בלתי מוכרת ולכן הרחש בחש סביבה לא פסק בשנים האחרונות. פוליטיקאים, פרשנים, מומחי אנרגיה ופעילי תקשורת לא טמנו ידם בצלחת וטענו לא פעם כי נובל היא חברה "ציונית" ותהו על הקשר בינה לבין ממשלת ישראל.
 
השאלות סביב נובל לא סייעו לשלטונות לשווק את יתרונות עסקת הגז עם ישראל עבור הצרכן הירדני, כשגם משבר קורונה והירידה המהירה בשווי השוק של החברה מיוסטון הגביר את הביקורת כלפי ההסכם.
 
השתלטות שברון על נובל אנרג'י תרוקן עוד יותר את האוויר בבלון של המתנגדים להסכם, לפחות בהיבט הזה של מי עומד מאחורי אספקת הגז. אמנם מי שמתנגד להסכם בירדן ימשיך להתנגד לו, אבל הוא לא יוכל לנסות ולקעקע את הלגיטימיות של ההסכם בתהיות לגבי השותף האמריקאי ויציבותו הפיננסית. מעבר לכך, גם מתנגדי ההסכם בירדן מבינים שאם לא הצליחו להביא לביטול ההסכם כשנובל אנרג'י בחזית, על כל הספקות שאפפו אותה, הסיכוי שזה יקרה כששברון בחזית לא קיים. 
 
העסקה של ענקית האנרגיה עשויה לפתוח הזדמנויות באזור שכן שברון היא אחת השחקניות הוותיקות והמוכרות במגזר האנרגיה במדינות ערב. בסוף שנות ה־30 היא גילתה את שדה הנפט הראשון בערב הסעודית ומאז יש לה נוכחות קבע בשוק הסעודי וקשרים ענפים עם משרד האנרגיה של הממלכה. שברון היא הזכיינית להפקת הנפט ב"אזור הנייטראלי" בין ערב הסעודית לכווית עם זיכיון עד 2039. 
 
אבל לא רק בערב הסעודית, שברון היא אחת השותפות בחיפושי הנפט והגז בחבל כורדיסטן בצפון עיראק ומחזיקה 50% שם באחד הבלוקים, כשהפקת הנפט הראשונה צפויה בהמשך השנה הנוכחית. לשברון גם 40% בשדה קארה בכורדיסטן כשגם שם הפקת הנפט הראשונה צפויה עד סוף השנה הנוכחית. בנוסף בשלהי השנה שעברה, נכנסה שברון לראשונה לתחום חיפושי הגז במצרים, לאחר שזכתה במכרז בים סוף.
 
כלכליסט | דורון פסקין | 21.7.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy