פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
מהפכה בישראל: חשמל סולארי עם אגירה - זול מתעריף חברת החשמל
24/07/2020 14:09

אנלייט, דוראל ואלומיי זכו במכרז של רשות החשמל ויקימו מתקנים פוטו-וולטאיים שהספקם המצטבר 168 מגה-ואט, בשילוב יכולת אגירה אנרגיה של ארבע שעות לפחות ■ הזוכות יקבלו 19.9 אגורות לקוט"ש עבור החשמל ואגירת האנרגיה שיספקו לרשת

"היכולת לייצר ולאגור חשמל סולארי ולהזרים אותו בשעות אחרות במחיר של 20 אגורות לקוט"ש (קילו־ואט־שעה) - הופכת את האנרגיה המתחדשת לתחרותית לאנרגיה הקונוונציונלית מגז בכל שעות היממה, מאפשרת ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בהיקפים עצומים, ותיצור מהפכה במשק האנרגיה", אמר גלעד יעבץ, מנכ"ל חברת אנלייט (+0.83% 546.4), בעקבות הזכייה במכרז הראשון שפירסמה רשות האנרגיה להקמת מתקנים פוטו־וולטאיים (PV) משולבים באגירת אנרגיה.

שלוש חברות אנרגיה מתחדשת שנסחרות בבורסה בתל אביב זכו במכרז הראשון שפירסמה רשות החשמל להקמת מתקנים פוטו־וולטאיים בשילוב עם אגירת אנרגיה, כנראה תוך שימוש בסוללות ליתיום־יון - שהיא טכנולוגיית האגירה הנפוצה ביותר.
החברות אנלייט, דוראל ואלומיי זכו במכרז להקמת מתקנים פוטו־וולטאיים בשילוב אגירת אנרגיה בהספק כולל של 168 מגה־ואט לתקופה של 23 שנה במחיר של 19.9 אגורות לקילו־ואט־שעה. מדובר במחיר נמוך ב-25% מרכיב הייצור בתעריף החשמל המאושר בידי רשות החשמל ליצרני חשמל קונוונציונלי, שמיוצר מגז או מפחם - כשעלות זו אינה כוללת את ההשפעות החיצוניות של האנרגיה מגז או מפחם, כמו זיהום אוויר והגברת התחלואה במחלות של מערכת הנשימה.
יעבץ ציין שניתן להשוות את המחיר שהושג במכרז של חשמל סולארי משולב באגירה עם המחיר שרשת החשמל משלמת לתחנות גיבוי שמוסקות בגז (פיקריות), ומופעלות כדי לאזן את המחסור שנוצר מדי פעם ברשת החשמל - כתוצאה מהגידול בחלקן של האנרגיות המתחדשות. לדבריו, מבנה ההפעלה של תחנות אלו אינו יעיל, משום שהן מקבלות תשלום עבור זמינות במשך כל שעות היממה וכל ימות השנה, בעוד שהן מייצרות רק 12 שעות ביממה.
ברשות החשמל סבורים שהשילוב בין מתקנים פוטו־וולטאיים למתקני אגירה עדיין אינו יכול להחליף את החשמל הקונוונציונלי, שיצרניו מספקים חשמל במשך כל שעות היממה.
ברשות החשמל מעריכים כי המחיר המשולם לאגירת החשמל המשולבת במתקנים פוטו־וולטאיים נמוך ב-50% מהמחיר המשולם לתחנות גיבוי רגילות. הסיבה לכך היא שמתקנים פוטו־וולטאיים מייצרים במשך 50% משעות היממה, ומכיוון ששילוב האגירה ייקר את החשמל שהרשת משלמת ב-5 אגורות לקילו־ואט־שעה ביחס למכרזים שבהם יצרני האנרגיה הפוטו־וולטאית לא נדרשו לשלב את יכולת האגירה.
 
דה מרקר | יורם גביזון  | 14.7.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy