פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 08.05.2024
מונופול הגז ניסה לקבוע מחיר מינימום לצרכנים – ונחסם
13/08/2020 12:10

דלק ונובל אנרג'י חויבו לאפשר תחרות בין מאגרי הגז שלהן, תמר ולווייתן – ולוותר על זכות וטו שאיפשרה להן לחסום חוזים "זולים" מדי ■ בתגובה, דלק ונובל סיכמו עם שותפיהן במאגרים כי אם יימכר גז מתחת למחיר "רצפה" מוסכם – הן יזכו לפיצוי ■ רשות התחרות פסלה את ההסדר
רשות התחרות, בראשות עו"ד מיכל הלפרין, דחתה את טיוטת ההסכם שגובשה בין השותפות בתמר, בראשותן של ישראמקו ותמר פטרוליום, לבין נובל אנרג'י ודלק קידוחים. טיוטת ההסכם עסקה בשלילת זכות הווטו של נובל ודלק על הסכמי מכר של גז מתמר מחשש לפגיעה בתחרות. הדחייה נובעת מכך שלשיטת הרשות, ההסכם כלל סעיפים אנטי־תחרותיים - שעוסקים בסבסוד שנותנות השותפות בתמר לנובל ולדלק, אם ימכרו גז בנפרד.
עיקר המחלוקת נגעה לסעיף שעסק במחיר רצפה. בטיוטת ההסכם נובל ודלק דרשו וקיבלו סעיף המבטיח מחיר מינימום במכירה של גז מתמר. לפי ההסכם, אם ישראמקו ותמר פטרוליום ימכרו גז במחיר שיהיה מתחת למחיר המינימום, נובל ודלק יקבלו פיצוי משאר השותפות במאגר - ובכך למעשה יעניקו להן סבסוד. ברשות תחרות סבורים כי סעיף זה אינו עולה בקנה אחד עם קידום התחרות ותכלית המהלך, והחליטו לשלוח את השותפות בתמר למקצה שיפורים.
עד כה, ישראמקו ותמר פטרוליום לא הצליחו להגיע להסכמות עם נובל ודלק לגבי תיקון ההסכם. על רקע זה, ברשות התחרות התקבלה החלטה - באיחור רב, לאחר חודשים שהנושא בבחינה - שלפיה יכפו על נובל ודלק הסרה של זכות הווטו בשיווק גז מתמר, בלי להמתין לתיקון. ברשות פועלים כעת להשיג את הסכמותיהם של משרדי המשפטים, האנרגיה והאוצר למהלך האקטיבי, במטרה ליצור חזית רגולטורית אחידה מצד המדינה.
ההחלטה מונחת כעת על שולחנו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין. הסוגיה שניצבת כרגע לפתח משרד המשפטים היא אם הסרת זכות הווטו מנובל בכפייה, בעיתוי הנוכחי, מהווה הפרה של מתווה הגז? המתווה קבע כי נובל לא תוכל להחזיק בזכות וטו בתמר אם אחזקותיה יירדו ל–25%, מה שאכן קרה.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 6.8.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy