פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
חברת הנפט של אזרבייג'ן רוצה את בית הזיקוק של פז באשדוד
04/09/2020 12:59

חברת סוקאר הממשלתית, שמספקת כיום נפט גולמי לבית הזיקוק המוצע למכירה, זקוקה מבחינה רגולטורית לשותף ישראלי. מדובר בענקית נפט, האחראית כיום ל־40% מהתצרוכת של ישראל. הרוכשת הפוטנציאלית תיאלץ להזרים כסף לכיסוי הפסדי בית הזיקוק חברת הנפט הלאומית של אזרבייג'ן, סוקאר (Socar), מתעניינת ברכישת בית הזיקוק של פז באשדוד.

 ל"כלכליסט" נודע כי סוקאר מנהלת מגעים עם גורמים ישראליים, במטרה להצטרף אליהם כשותפה בעסקה לרכישת בית הזיקוק. למדינת ישראל יש מניית זהב בבית הזיקוק, ולכן גוף זר אינו יכול לרכוש אותו לבדו, וזקוק לשם כך לשיתוף פעולה עם גורם ישראלי. 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", על רכישת בית הזיקוק מתמודדים כמה גורמים, כשהגוף הישראלי הגדול והחזק שבהם הוא חברת שפיר הנדסה הבורסאית של האחים שפירא. גם המנכ"ל בעבר של בית הזיקוק, מלאכי אלפר, מנסה לגבש קבוצה, ומקיים מגעים עם כמה גורמים מקומיים וזרים, שעמם נמנית, ככל הנראה, סוקאר. קבוצה נוספת שמתגבשת מורכבת ממנכ"ל פז בעבר מודי בן ש"ך ומבעל השליטה באספן רוני צארום.
 
אזרבייג'ן היא מעצמת נפט, המדורגת במקום 20 מבחינת עתודות הנפט העולמיות - מאגרים שמזרימים לקופתה מיליארדי דולרים בשנה ואחראים, למעשה, ל־70% מהכנסותיה. 
 
היחסים הכלכליים והביטחוניים בין אזרבייג'ן וישראל הדוקים, והיא ספקית הנפט העיקרית של ישראל עם כ־40% מהתצרוכת המקומית. הנפט משונע באוניות מטורקיה, לאחר הזרמתו דרך צינור הנפט מבירת אזרבייג'ן באקו, דרך גיאורגיה עד העיר ג'ייהאן. סוקאר מפיקה רבע מהנפט באזרבייג'ן, שתפוקתה הכוללת עומדת על כ־50 מיליארד מ"ק בשנה.
 
לסוקאר יש שני בתי זיקוק באזרבייג'ן, וב־2018 סיימה החברה לבנות והחלה בהפעלת בית זיקוק ראשון מחוץ למדינה - ליד איזמיר שבטורקיה. מדובר בבית זיקוק גדול, בעל יכולת זיקוק של 10 מיליארד טונות נפט בשנה, ואחת ההשקעות הגדולות בטורקיה בהיקף של 6.3 מיליארד דולר. בית הזיקוק נמצא בבעלות סוקאר (60%) ומשרד הכלכלה האזרי (40%). 
 
סוקאר מספקת נפט גולמי לבית הזיקוק של פז באשדוד ולבזן בחיפה, כך ששותפות בבעלות על בית הזיקוק הזה יכולה להיות מבחינתה עסקה מעניינת בשרשרת האספקה.
 
כלכליסט | גולן חזני | 31.8.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy