פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
דלק ונובל מנסות באופן בוטה למנוע את ירידת מחירי הגז הטבעי
04/09/2020 13:10

משרד האנרגיה החל לבדוק האם ההסכם בין חברת חשמל ללוויתן מנוגד להוראה במתווה הגז, הקובעת כי "לא תחול על הצרכן כל מגבלה בנוגע לרכישת גז טבעי מכל ספק גז טבעי אחר" • השותפים בלוויתן איימו לתבוע את חברת החשמל אם תייבא גז נוזלי זול יותר מזה שמספק לה המאגר.

משרד האנרגיה החל לבדוק האם הסכם רכישת הגז בין חברת החשמל למאגר לוויתן עומד בסתירה להוראות מתווה הגז, כך נודע ל"גלובס". הבדיקה נועדה לבחון האם ההסכם אכן מונע מחברת החשמל לייבא גז נוזלי מחו"ל (ראו בהמשך) במחירים נמוכים יותר מאלה שהיא משלמת ללוויתן - אף שמתווה הגז אוסר על מגבלות כאלה.

בנוסף אמרו ל"גלובס" גורמים ממשלתיים כי "אנחנו רואים בשבועות האחרונים ניסיון בוטה של נובל וקבוצת דלק למנוע בכל אמצעי שעומד לרשותם את ירידת מחירי הגז הטבעי". בנובל ובדלק דוחים את הדברים.
חברת החשמל הגדילה השנה משמעותית את היקף מטעני הגז הנוזלי שהיא רוכשת באמצעות אוניית "מגזזת" העוגנת מול חדרה, בצמוד למצוף ימי, לאחר שמחירי הגז הנוזלי לאספקה מידית בשווקים התרסקו כתוצאה ממשבר הקורונה.
השנה הזמינה חברת החשמל תשעה מטענים של גז נוזלי, במחיר ממוצע של כשלושה דולר ליחידת חום. להשוואה החברה משלמת 4.79 דולר ליחידת חום על הגז שהיא רוכשת ממאגר לוויתן. במשרד האנרגיה מיהרו לנצל את המחירים הנמוכים כדי לעודד מכירת עודפי גז נוזלי שחברת החשמל לא צרכה לצרכני גז נוספים.
אלא שבינתיים התברר כי הגדלת היקף היבוא של הגז הנוזלי על ידי חברת החשמל מעוררת התנגדות רבה מצד השותפות במאגר לוויתן, דלק קידוחים, נובל ורציו, שאיימו לפתוח בהליכים משפטיים נגד החברה אם תמשיך להזמין מטעני גז נוזלי נוספים.
 
גלובס | עמירם ברקת | 26.8.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy