פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
הישג לאנרג'יאן: כריש יספק גז לתחנת הכוח ברמת חובב ב-2.5 מיליארד דולר
21/09/2020 15:23

אמש נחתם ההסכם בין אנרג'יאן לקבוצת אדלטק ושיכון ובינוי ■ מחיר הגז בהסכם הוא הנמוך בישראל – פחות מ-4 דולרים ליחידת חום

 חברת האנרגיה היוונית אנרג'יאן, המחזיקה במאגרי כריש, תנין וכריש צפון, רשמה היום (ד') נקודת ציון מרכזית בדרך לשיווק מלוא קיבולת ההפקה בפרויקט כריש. אנרג'יאן ניצחה בהליך המכרזי את לווייתן ותמר ותספק גז טבעי לתחנת הכוח המופרטת ברמת חובב, שבבעלות שיכון ובינוי ואדלטק, ולתחנות כוח נוספות של שתי החברות, בתמורה ליותר מ-2.5 מיליארד דולר.

אנרג'יאן מחזיקה ב-70% מהזכויות במאגרי כריש, תנין וכריש צפון, לצד קרן קרוג'ן קפיטל (30%). המאגרים כוללים גז בכמות של מעל 100 מיליארד מ"ק (BCM), בערך שליש מתמר, שצפויה להספיק לשנים רבות, בנוסף לרישיונות אקספלורציה ומבנים פוטנציאליים נוספים שמכילים גז. מניית אנרג'יאן מזנקת בתגובה ב-15%. לאחר העלייה, שווי החברה עלה ל-4.7 מיליארד שקל, שהוא נמוך בכ-50% ביחס לערכו בתחילת השנה.
שיכון ובינוי ואדלטק זכו לפני כשלושה חודשים במכרז לרכישת תחנת הכוח ברמת חובב, לאחר שהציעו 4.26 מיליארד שקל לחברת החשמל – מחיר שהיה גבוה מההערכות המוקדמות. שיכון ובינוי ואדלטק – שמחזיקות בתחנה בחלקים שווים - גברו על 5 קבוצות אחרות. אדלטק ושיכון ובינוי הגישו הצעת מחיר גבוהה, בין היתר, בשל הערכתם כי יצליחו להשיג מחיר נמוך יחסית לרכישת גז, באמצעות הליך מכרזי מעמיק בין שלושת המאגרים בישראל.
ואכן, המחיר בחוזה עם אנרג'יאן הוא הנמוך ביותר בישראל – פחות מ-4 דולרים ליחידת חום. המחיר משקף את ירידת מחירי הגז בעולם, שמחלחלת בהדרגה גם לשוק בישראל, שמתאפיין במיעוט שחקנים; וכן לאור התחרות הגוברת בין המאגרים, השוק המצומצם והביקושים המוגבלים בישראל, וברקע לכך שאין יעדי יצוא אלטרנטיביים. אנרג'יאן הצליחה לזכות בחוזה לאחר שהסכימה למודל תמחור גמיש עם מנגנון Take or pay נמוך – שיאפשר לבצע התאמות עתידיות במחיר הגז.
החוזה עם אנרגיאן כלל שני הסכמי מכר, לאספקה של 1.4 BCM בשנה. בהסכם הראשון אנרג'יאן תספק גז בכמות של 0.7-1 BCM בשנה, לתחנת הכוח ברמת חובב, לתקופה של 20 שנים. ההסכם השני הוא לאספקת גז לחברה משותפת של אדלטק ושיכון ובינוי שתרכוש גז לתחנות כוח אחרות, בהן אלו של אדלטק (דוראד, רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה), ותחנת הכוח אתגל של שיכון ובינוי, שנמצאת בהקמה ואמורה להתחיל לפעול ב-2023. ההסכם הינו לתקופה של 15 שנים.
תחנת הכוח ברמת חובב, 10 ק"מ דרומית לבאר שבע, היא בעלת הספק של 1,150 מגה וואט ופועלת בשיטת מחזור משולב. התחנה, שמייצרת חשמל באמצעות גז טבעי, היא הגדולה בישראל, והיא מייצרת 8.5% מהייצור המירבי של החשמל במדינה עם אפשרות להגדיל את כושר הייצור בעתיד. שיכון ובינוי ואדלטק צפויות לבקש היתר להקים תחנה של לפחות 500 מגה וואט על השטח הצמוד לשטחה של התחנה הקיימת.
מכירת תחנת הכוח ברמת חובב, וקודם לכן באלון תבור, היא חלק מהרפרומה במשק החשמל - שבמסגרתה תאבד חברת החשמל את המונופול שלה בתחום ייצור החשמל, ותרד לנתח של 35% מהייצור עד 2026. בשנים הבאות תמכור חברת החשמל גם את תחנות רידינג, חגית מזרח ואשכול - ובסך הכל תשלים את מכירתן של תחנות בהספק כולל של 4,500 מגה וואט.
 
הארץ | ערן אזרן | 16.9.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy