פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
הכניסה של שברון מוכיחה את הצלחת מתווה הגז
12/11/2020 17:48

השלום עם האמירויות, כניסת שברון, יצוא של גז למצרים ולירדן ובחינת האפשרות לייצא גז ממזרח הים התיכון לאירופה - מחזקים את מעמדה האסטרטגי של ישראל

 כניסתה הצפויה של ענקית האנרגיה האמריקאית שברון לפעילות בישראל בעקבות רכישת חברת נובל אנרג'י, מפעילת שדות הגז תמר ולוויתן שנקלעה לקשיים פיננסיים, מביאה עמה יתרונות חשובים למשק האנרגיה בישראל. שברון, חברת האנרגיה הרביעית בגודלה בעולם, הנה בעלת איתנות פיננסית שתאפשר לה להוביל פרוייקטים אזוריים של ייצוא גז. זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שחברת אנרגיה מהמובילות בעולם, הפועלת גם במדינות ערב, נכנסת לפעילות בישראל, דבר המעיד על חיזוק מעמדה הגיאופוליטי של ישראל. נוסיף לכך את ההכרזה על הסכם שלום עם האמירויות ובעתיד עם מדינות ערביות נוספות כל אלה מסמנים את סיום עידן החרם על ישראל וקבלתה כשכן לגיטימי במזרח התיכון בקרב רוב מדינות ערב.

השלום עם האמירויות, כניסת שברון, יצוא משמעותי של גז למצרים ולירדן שהחל השנה ובחינת האפשרות לייצא גז ממזרח הים התיכון לאירופה באמצעות צינור ה- EAST MED מחזקים את מעמדה הגיאופוליטי והאסטרטגי של ישראל. במקביל הוקם גם פורום הגז של מדינות מזרח הים התיכון (ה- EMGF) הכולל את ישראל, מצרים, ירדן, קפריסין, יוון, איטליה והרשות הפלשתינאית. הפורום מחזק את שיתוף הפעולה בין מדינות האזור וצפוי כי פעילותו תורחב גם לתחומים נוספים.
מדיניות הממשלה להסדרת הבעלות על שדות הגז (מתווה הגז), שהופעלה באיחור ניכר לפני 4 שנים ולוותה בביקורת ציבורית נוקבת, זוכה להצלחה גדולה. מדיניות זו היוצרת הפרדת בעלויות על שדות הגז הכניסה גם שחקן חדש, חברת אנרג'יאן היוונית, שרכשה מנובל אנרג'י ומדלק קידוחים את השדות כריש ותנין. הפעלת שדה לוויתן בינואר השנה ושדה כריש הצפוי להתחיל לספק גז בעוד שנה, בנוסף לשדה תמר שהחל לפעול ב- 2013, יוצרים עודף היצע של גז ותחרות גוברת בין שלושת ספקי הגז. התחרות הביאה לאחרונה לירידה חדה במחירי הגז בחוזים החדשים. ביולי הבא צפוי גם מחיר הגז משדה תמר לחברת החשמל לרדת ב- 25%, ועקב כך, לירידה משמעותית נוספת בתעריפי החשמל.
תחילת הספקת הגז משדה לוויתן וחיבורו הצפוי של שדה כריש בשנה הבאה מגבירים מאוד גם את בטחון אספקת הגז למשק, שבשבע השנים האחרונות התבסס בעיקר על אספקת גז משדה תמר, דבר שיצר סיכון טכני ובטחוני רב.  אספקת הגז משלושה שדות בשלושה צינורות שונים מגבירה מאוד את בטיחות אספקת האנרגיה למשק.  
בנוסף ראוי לציין את התועלות העצומות למדינה ואזרחיה מפיתוח משק הגז הטבעי ובראשן היתרונות הסביבתיים שבמעבר המהיר משימוש בפחם ונפט מזהמים לגז טבעי הידידותי יותר לסביבה במגזרי התעשייה ובייצור חשמל. כשני שליש מייצור החשמל בישראל כבר מיוצר בגז, שיעור הצפוי לעלות לכ- 85% תוך 5 שנים עם הסבת תחנות הכוח הפחמיות לגז והפסקת השימוש בפחם. בנוסף, מעבר המשק לגז מיצור מקומי תרם לחסכון של עשרות מיליארדי ₪ מהסבת השימוש בדלקים תוך צמצום התלות ביבוא דלקים, ואפשר הורדה של כ- 30% במחיר החשמל. ההכנסות לתקציב המדינה מתמלוגים ומיסי חברות, שכבר הסתכמו בכ- 20 מיליארד שקלים, צפויות לגדול החל בשנה הבאה במיליארדי ₪ נוספים לשנה שיחלו להצטבר בקרן הלאומית הריבונית – "קרן העושר".
פיתוח משק הגז הטבעי מאפשר עתה לישראל להתמקד באתגרים נוספים של פיתוח משק האנרגיה, ובראשם קידום השימוש באנרגיה מתחדשת, בעיקר אנרגיה סולארית, שמשקלה בייצור חשמל צפוי לגדול מ- 5% ב- 2019 לכ-25% ב- 2030,  שיעור שילך ויגבר בעשורים הבאים. במקביל תואץ גם כניסת הרכב החשמלי לישראל. התחבורה תבסס יותר ויותר על כלי רכב ידידותיים לסביבה שיונעו בחשמל שייוצר כולו מהגז הטבעי המקומי ומהשמש.
 
דה מרקר | עמית מור | 26.10.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy