פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
פורסם המכרז להקמת השדה הסולארי הגדול בישראל
24/11/2020 18:18

מדובר בשדה שיוקם באזור דימונה ויפיק בשלב הראשון כ-300 מגה וואט, כאשר השלב השני של המכרז, שיפורסם במהלך 2021 עם זכיין אחר - יגדיל את ההספק לעוד 200 מגה וואט; ההספק המבוקש הוא כפול מזה של תחנת הכוח של OPC בנייר חדרה וגדול פי שלושה מהספק שתי תחנות הכוח של חברת פז; את המכרז פרסמו משרדי האוצר והאנרגיה ורשות החשמל.

משרדי האוצר והאנרגיה ורשות החשמל פרסמו היום רשמית (ה') את המכרז להקמת השדה הסולארי הגדול בישראל. מדובר בשדה שיוקם באזור דימונה ויפיק בשלב הראשון כ-300 מגה וואט, כאשר השלב השני של המכרז - שיפורסם במהלך 2021 עם זכיין אחר - יגדיל את ההספק לעוד 200 מגה וואט. לשם השוואה, ההספק המבוקש הוא כפול מזה של תחנת הכוח ה"קונבנציונאלית" של OPC בנייר חדרה וגדול פי שלושה מהספק שתי תחנות הכוח ה"קונבנציונאליות" של חברת פז.

מה שמיוחד במכרז הנוכחי הוא לא רק הגודל וההספק המבוקש, אלא האפשרות לאגור חשמל (סוללות, אוויר דחוס, מלח מותך) לארבע שעות, כלומר שהשדה יוכל לעבוד גם כשהשמש תשקע. תחום אגירת החשמל נמצא בחיתוליו בישראל, למרות שהטכנולוגיה לאגירתו מוכרת ומוכחת. רק ביולי האחרון הוכרזו שלושה זוכים במכרז הראשון להקמת שדות סולארים משולבי אגירה, כאשר מחיר הפקת החשמל שהוצע שם, כולל מרכיב האגירה, נסגר על 19.9 אגורות לקילוואט שעה, זאת לעומת תעריף של כ-26 אגורות לקילוואט/שעה שנמצא בידי חברת החשמל.
 
במילים אחרות, הטכנולוגיה הבשילה לרמה כזו, שהקמת מתקנים סולארים משולבי אגירה זולה בחלק מהמקרים מהקמת תחנות כוח בינוניות עם טווח פעולה מוגבל (תחנות "פיקריות"). למעשה, כל מה שמעכב את השוק משכפול המודל הוא מגבלות הולכת חשמל, כמו גם מציאת שטחים נוספים להקמת שדות סולארים גדולים בעלי הספק שישתווה לחלק מתחנות כוח "קונבנציונאליות". מתקן סולארי מנצל רק כ-20-25% מהאנרגיה לייצור חשמל, זאת לעומת רף של כ-60% בתחנות הכוח המודרניות הפועלות על גז טבעי. 
 
לפיכך, כדי להשוות את ההספק המיוצר במתקנים סולארים לזה שמיוצר בתחנות כוח גדולות יש צורך בשטחים רבים, אותם ניתן למצוא בעיקר בנגב. לראיה, השטח שהוקצב למכרז הנוכחי הוא כ-3000 דונם לשלב ההקמה הראשון של 300 מגה וואט.
 
למכרז הנוכחי ניגשו לא פחות מ-27 חברות בשלב המוקדם שלו (PQ), ועתה כאמור יוצא המכרז הרשמי לדרך, עם רצון לקבוע זוכה עד אמצע השנה ובתמחור לא רשמי של כמיליארד שקל. בראש ועדת המכרזים הבין משרדית - שכוללת את משרדי האוצר, האנרגיה, רשות מקרקעי ישראל, רשות החשמל והחברה הממשלתית ענבל - יעמוד איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי.
 
שר האוצר ישראל כ"ץ צוטט היום באומרו כי "הצלחת המכרז תסלול את הדרך לכניסתן של טכנולוגיות נוספות ושל מתקני אגירה בהיקפים גדולים, אשר בעתיד יוכלו להוות תחליף לתחנות כוח קונבנציונליות ויסייעו בקידום יעדי הממשלה ליצור חשמל מאנרגיות מתחדשות". 
 
שר האנרגיה, יובל שטייניץ, סיכם באמרו כי "אנו יוצאים להקמת השדה הסולארי הגדול בישראל שימוקם בין דימונה לירוחם. זהו עוד צעד בדרך להחלפה של הפחם והנפט המזהמים בתחנות הכוח ברחבי ישראל ובאנרגיית השמש".
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 19.11.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy