פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
הענקיות הנקיות שנטלו את הכתר מחברות הנפט והגז
15/12/2020 12:09

המונח Supermajors נוצר כדי לתאר את אימפריות חיפושי הנפט והגז הוותיקות • כיום, ארבע מחברות האנרגיה המתחדשת מתהדרות גם הן במונח זה • שווי השוק של חברות אלה כבר עקף את שוויין של המתחרות המזהמות • כך הפך ענף מקרטע להימור בטוח של קרנות הפנסיה וחברות הביטוח.

 הכירו את ענקיות העל (supermajors) החדשות: ענקיות האנרגיה הנקייה. יש להן את ההשפעה והכוח הפיננסי שהיו לאימפריות האנרגיה הקודמות שכבשו את העולם בחיפוש אחר נפט וגז. אך במקום לכרות מכרות ולקדוח בארות, החברות הללו מובילות את המירוץ לחשמל את הכלכלה העולמית.

ארבע החברות המדוברות — אנל (Enel) האיטלקית, איברדרולה (Iberdrola) הספרדית, נקסט ארה אנרג'י (NextEra Energy) מארה"ב ואורסטד (Orsted) הדנית — שהעדיפו לבנות או לרכוש מפעלים של אנרגיה נקייה עוד כשהנכסים הללו נחשבו כאלטרנטיבות יקרות, עוקפות את בשוויין את חברות הנפט והגז, וכעת הן על סף פריצת דרך. פאנלים סולאריים וטורבינות רוח זולים בהרבה מתחילים לשלוט במתקני הכוח והאנרגיה החדשים, מאיימים על הצמיחה של הגז הטבעי ברשתות החשמל ומחוללים מהפכה בשוקי האנרגיה.
 
סין אף היא החלה להעביר את חברות האנרגיה הממשלתיות הגדולות לכיוון האנרגיה המתחדשת. ב־2017 הקימה הממשלה את תאגיד ההשקעות באנרגיה של סין על ידי מיזוג שתי ענקיות ממשלתיות. לפי BloombergNEF יכולת ייצור האנרגיה המתחדשת של החברה הסינית עומדת על קרוב ל־40 ג'יגה־וואט, יותר מכל חברה גדולה אחרת בארה"ב או באירופה. כאשר חברת האנרגיה של סין מתמקדת כמעט כולה בשוק המקומי. 
 
שחקניות גדולות נוספות בשוק האנרגיה המתחדשת בעולם כוללות את ברוקפילד ריניואבל פרטנרס (Brookfield Renewable Partners), שהפורטפוליו שלה כולל תפוקת ייצור של 7,900 מגה־וואט של חשמל הידרואלקרטי ו־4,700 מגה־וואט של אנרגיית רוח, וכן את RWE, שחטיבת האנרגיה המתחדשת שלה מתכננת להשקיע 5 מיליארד יורו עד 2022 בטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת ואחסון אנרגיה.
 
נקודת המפנה עשויה להגיע בשנה הבאה
 
מעבר עולמי לייצור אנרגיה מתחדשת ללא פליטת פחמון דו־חמצני הוא הסיכוי היחיד שעשוי למנוע את ההשלכות ההרסניות ביותר של שינויי האקלים. לשם כך יהיה צורך, לפי ההערכות, בהשקעות בגובה 11 טריליון דולר באנרגיה מתחדשת ב־30 השנים הבאות. נקודת המפנה עשויה להגיע כבר בשנה הבאה, אז מעריכים בגולדמן זאקס כי ההוצאות על אנרגיה מתחדשת יעקפו לראשונה את ההוצאות על קידוחי נפט וגז. "בטווח הארוך, החשמל הירוק יגנוב נתח שוק ממקורות אנרגיה אחרים", אומרת שיילי קאן, מנהלת בקרן ההשקעות Energy Impact Partners בניו יורק. 
 
חברת נקסט ארה אנרג'י מפלורידה — חברת התשתיות בעלת השווי הגבוה בעולם — הצליחה בתחילת אוקטובר לעקוף לזמן קצר את ענקית הנפט אקסון מובייל במונחים של שווי שוק. זה לא היה הישג חד־פעמי. אנל, איברדרולה ואורסטד שוות כיום יותר מענקיות הנפט המקבילות, וזו הוכחה לכך שהשקעות באנרגיה נקייה הפכו להיות חלק מהמיינסטרים עבור המשקיעים. רק לפני 5 שנים אנרגיה נקייה עדיין נתפסה כעסק הפכפך שמאופיין בחברות מתחילות השואפות לחדור לשוק המתעורר.
 
כלכליסט | בלומברג | 8.12.20

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy