פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
מיזם של משרדי החקלאות והאנרגיה: חשמל ירוק גם מחממות
01/02/2021 21:37

לפי התוכנית, פאנלים סולאריים יוצבו במטעים, שדות וחממות חקלאיות; לפי השיטה שהיתה נהוגה עד היום, לוחות פוטו־וולטאים ליצירת חשמל מוצבים רק על מבנים או על קרקע כשזו פנויה מגידולים חקלאיים

משרד החקלאות ומשרד האנרגיה ישלבו ידיים במחקר משותף שיבחן קידום ייצור אנרגיה בשטחים חקלאיים. הדבר יעשה באמצעות פאנלים סולאריים שיוצבו במטעים, שדות וחממות חקלאיות. כך יתאפשר להפיק רווח כפול: גם גידולים חקלאיים וגם ייצור אנרגיה מתחדשת והפחתת זיהום.

לפי השיטה שהיתה נהוגה עד היום, לוחות פוטו־וולטאים ליצירת חשמל מוצבים רק על מבנים או על קרקע כשזו פנויה מגידולים חקלאיים. לפי החלטת הממשלה מאוקטובר 2020 המדינה תקדם את המעבר לאנרגיה מתחדשת, כאשר יעד ייצור החשמל באופן זה יעלה ל־30% בתוך עשור. 
 
במטרה לקדם את העמידה ביעד ובמסגרת שיתוף פעולה אותו יזמו המדענים הראשיים של משרדי החקלאות ופיתוח הכפר והאנרגיה, פרופ' עבד גרה וד"ר גדעון פרידמן, נולדה תוכנית המחקר לקידום ייצור אנרגיה בחקלאות. התוכנית כוללת תמיכה בהיקף של 3.5 מיליון שקל שתינתן ל־6 מחקרים ייחודים, כשבקרוב יחל פיילוט בשדות חקלאיים שונים ברחבי הארץ. אחד המחקרים בוחן פיתוח של מערכת חכמה שתשלב יריעות לייצור חשמל סולארי על גבי חממות לגידול ירקות. המחקרים יתקיימו בכל רחבי הארץ על ידי מגוון מוסדות מחקר ובהובלת מנהל המחקר החקלאי (וולקני).
 
במשרד האנרגיה אומרים כי החלטתם להגדיל את ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות ל־30% עד 2030, עם יעדי ביניים של 25% עד 2025, מחייבת היערכות מהירה למציאות שטחים מתאימים. "השילוב הייחודי של דו־שימוש בקרקע, הן לגידולים חקלאים והן לייצור אנרגיה, מהווה פוטנציאל רב במחיר נמוך, ויאפשר לנו מגוון חדש של אפשרויות לייצור חשמל מאנרגית השמש", אומר מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי.
 
כלכליסט | ענת רואה | 31.1.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy